Janne Wallenius till höger med kollegan Peter Szakalos från tidigare tillfälleFoto: Arkiv/Leadcold
Här vid Oskarshamns område är det tänkt att reaktorn ska byggas.Foto: Pressbild/Uniper

Wallenius kan lösa kärnkraftsfrågan

Kärnkraftsfrågan har fått lokal prägel och förra veckan gick politiska företrädare ut för både Miljöpartiet och Kristdemokraterna med utspel. Men den som sitter på framtidens kärnkraftslösning kan vara förre märstabon och vänsterpartisten Janne Wallenius.

Janne Wallenius är den förre märstabon och vänsterpartisten som satt i fullmäktige och Kommunstyrelsen. Eftersom han även forskade på KTH fick politiken vänta, men han är fortfarande aktiv vänsterpartist rapporterar Expressen som uppmärksammat Jannes projekt Blykalla reaktorer.
– Den teknik vi utvecklat i Blykalla är nu så mogen att vi tillsammans med Uniper kan börja uppföra en icke-nukleär prototyp för att i ett senare steg möjliggöra en kommersialisering av en ny reaktor. Det är ett stort och viktigt steg framåt för svensk reaktorteknologi, säger Janne Wallenius i ett pressmeddelande från Uniper.

Blykalla reaktorer har beviljats 125 miljoner kronor för en minireaktor i Oskarshamn tillsammans med Uniper som redan driver en av landets sex kvarvarande reaktorer. Projektet finansieras av Energimyndigheten och syftar till att utveckla små reaktorer som kan serietillverkas i fabrik. Det är första gången som regeringen ger klartecken till kärrnkraftsforskning.

Janne Wallenius parti är motståndare till kärnkraft men han har försökt omvända sitt parti genom att lämna in motioner. Hans team har jobbat i motvind i många år och under 17 år hade man inte en enda doktorsdisputation på KTH uppger han för Expressen. Minireaktorer blir billigare än dagens reaktorer eftersom är snabbare att bygga och minskar risk för förseningar. Det ska gå att bygga på i snitt två år och inte dagens sju.

Minireaktorn är ett forskningsprojekt men det är långt ifrån att det lyckas enligt Wallenius kollega på KTH, Lennart Söder.
Det här är ett forskningsprojekt, inte ett industriellt projekt. Det vore väldigt bra om de lyckades, men man ska inte förutsätta det för Sveriges framtida elförsörjning. Den kärnkraft som byggs i dag i Europa är oerhört dyr, fyra gånger dyrare än dagens vindkraft. Det är inte politiker som förhindrar kärnkraft utan marknaden, säger Söder enligt Expressen.

Kärnkraft är en möjlig lösning för Sveriges elförsörjning men inte nödvändig enligt Söder. Söder har riktat kritik mot det politiska utspelet som (KD) gjort om två nya reakatorer i Ringhals vilket skulle innebära högre elpriser eftersom det kräver investeringar på 200 miljarder kronor.

Dock är anslaget till Wallenius och hans team viktigt då det handlar om nästa generations kärnkraft vilket kan vara en viktig del för att uppnå klimatmålen. Den planerade reaktorn i Oskarshamn är en prototyp av en liten modulär reaktor och är cirka fyr meter hög och bred. Den ska vara färdig 2024 och producera el i mitten av 2030-talet.

Norwegian öppnar ny pilotbas på Arlanda

Näringsliv Flygbolaget Norwegian planerar att återöppna en pilotbas på Stockholm Arlanda våren 2025, en bas som stängdes under pandemin när flygindustrin drabbades hårt. Sedan dess har de svenska piloterna varit stationerade på andra baser, främst i Oslo.

Sigtuna klättrar på småföretagarindex

Näringsliv Sigtuna har klättrat i Småföretagarnas Riksförbunds senaste Småföretagarindex och placerar sig nu på plats 152 av 290 kommuner i landet – en förbättring med 61 placeringar från föregående år.

vattenlandet i Rosersberg

Kan dröja två år innan spadtag

Näringsliv Nu när när detaljplanen i Rosersberg är klar kommer Vi Invest att starta arbetet med bygglovshandlingar och noggrann projektering för det nya vattenlandet, en process som beräknas ta omkring ett till två år.

Skyddsvakt på Arlanda prisades

Näringsliv Skyddsvakten på Arlanda, Jean-Pierre Khachaji, har utsetss till Årets säkerhetsperspnal för hans förmåga att hantera utmanande situationer och skapa trygghet.

Sigtunaborna expanderar på Arlanda med ny restaurang

Näringsliv RC Gruppen som drivs av paret Charlotta Söör och Ronny Latva expanderar på Arlanda med en asiatisk restaurang: – Vår ambition är att alltid skapa mervärde på flygplatsen där vi erbjuder en unik smakupplevelse. Råvaran och hantverket står i fokus i kombination med en effektiv och personlig service till alla som är på väg på sin resa. Med Indochine fyller vi ett tomrum i Terminal 5 med ett helt nytt och spännande matkoncept som vi är övertygade om att resenärerna kommer uppskatta, säger Charlotta Söör, grundare och delägare av RC-gruppen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening