Vi vill ha en hemtjänst av toppklass
Om man som Marie Axelsson (S) och Tomas Brandell (S) förespråkar en kommunalt driven hemtjänst behöver man motivera det med sakliga argument. Inte med ensidig statistik och genom att blanda uppgifter från olika undersökningar på ett sätt som inte tar hänsyn till helheten.
Sigtunas ranking i Hemtjänstindex 2024 är plats 70 av 290! En liten försämring jämfört med i fjol, men en kraftig förbättring jämfört med 2022 då kommunen var rankad på plats 194. Men det goda resultatet verkar (S) vilja tala tyst om. Istället fokuserar de på det sämsta delresultatet i undersökningen, och verkar inte (vilja) veta att det genom undersökningens sammanställning slår igenom i det totala resultatet utifrån seniorers egen syn på hemtjänsten. Det vill säga ligger Sigtunas totala resultat ändå en bra bit över medelvärdet i Sverige.
Istället hoppar Axelsson och Brandell till Socialstyrelsens brukarundersökning och framhåller år 2017 – (S) sista år vid makten. Det de inte berättar om resultatet de stoltserar med är att det motsvarade plats 268 av 287 undersökta kommuner! Det uppfattar vi som att Axelsson och Brandell är nöjda med att 267 kommuner i landet hade bättre brukarnöjdhet än Sigtuna eftersom sossarna satt vid makten och hemtjänsten drevs i kommunal regi. En sådan inställning skrämmer oss. Återigen verkar det vara så att makt och ideologi är viktigare för (S) än kommuninvånarnas brukarnöjdhet.
Dessutom verkar (S) inte (vilja) förstå hur kommunens hemtjänst styrs, trots att Tomas Brandell är 2:e vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Vi blir nu detaljerade för att intresserade kommuninvånare ska veta att vi arbetar med stor omsorg för att säkra en hög kvalité för den hemtjänst som utförs i Sigtuna.
– Hemtjänstutförarna arbetar efter och får betalt utifrån ett detaljerat avtal, vilket årligen följs upp i särskilda granskningar.
– Varje år lämnar utförarna in verksamhetsplaner och verksamhetsrapporter.
– Kommunen följer månatligen upp utförd hemtjänst och har möjlighet att omedelbart agera vid avvikelser.
– Utförarna följs även upp efter deras resultat i Socialstyrelsens brukarundersökning; med ett extra bra resultat ökar ersättningen.
– Vård- och omsorgsnämnden kan kalla utförarna till sig för uppföljande samtal, vilket också har skett.
Dessutom har hemtjänstföretagen i Sigtuna tillgång till pengar för kompetensutveckling från statliga bidrag.
Vi ser i årets Hemtjänstindex att enskilda kommuner kan förbättra sig. Nyckeln till det, menar SPF Seniorerna, är att kommunerna arbeta aktivt, systematiskt och faktabaserat med hemtjänsten. Det gör Sigtuna samtidigt som vi i den nuvarande politiska ledningen erbjuder valfrihet för våra seniora invånare. Det är de värda!
- Erik Sedig (KD) ordförande, vård- och omsorgsnämnden
- Josefin Brodd (M) vice ordförande, vård- och omsorgsnämnden
redaktion@marsta.nu