Våra välfärdstjänster ska vara bland de bästa i landet
Invånarna i Sigtuna kommun ska få maximal nytta för sina skattepengar och känna att leveransen av välfärdstjänster är bland de bästa i landet. Så har det långt ifrån varit och vi är inte heller där än. Nu har arbetet med att komma dit dessutom försvårats av den pågående Coronapandemin som sätter stor press på hela välfärdssektorn.
Äldreomsorgen spelar en central roll i vårt arbete och en av de viktigaste reformerna för att höja kvaliteten och öka kundnöjdheten i kommunen har varit att låta privata utförare ta över hemtjänsten. Flertalet undersökningar visade under lång tid att hemtjänsten i Sigtuna tillhörde de sämsta i landet och att det fanns ett utbrett missnöje hos brukarna. Dessutom visade det sig att vi hade avsevärt högre kostnader än andra likvärdiga kommuner.
De dystra siffrorna upprepade sig år efter år under socialdemokratiskt styre, utan att man gjorde några allvarliga försök att förbättra servicen. Det viktiga för socialdemokraterna verkade vara att allt skulle skötas i kommunal regi.
När den nu styrande moderatledda majoriteten tog över satte vi omgående in insatser för att förbättra hemtjänsten i egen regi, men det blev snabbt uppenbart att stora missförhållanden rådde. I stor utsträckning var dessa personalrelaterade. Till slut rådde förvaltningsledningen oss att lägga ut driften på extern utförare då man inte ansåg sig klara av att lösa dessa missförhållanden.
Den upphandling som sedan genomfördes är antagligen den bäst underbyggda upphandling som gjorts i kommunen. 100% fokus på leverans av service och ett rigoröst och systematiskt uppföljningssystem av kvaliteten, så kommunen hela tiden kan följa upp hur de externa utförarna sköter sig.
För att ha kontroll över kvaliteten på de utförda tjänsterna valde vi dessutom medvetet att inte släppa konkurrensen fri i det första steget. Vi ville bara ha in större, seriösa aktörer som kunde garantera hög kvalitet. Först i steg två och tre kommer vi närma oss full valfrihet för brukarna.
De privata utförarna har varit igång sedan 1 april i år. Dels innebär det att de bara haft drygt två månader på sig, dels att de tog över mitt i det kaos som Corona skapat.
Om Socialdemokraterna hade haft förståelse för de svårigheter som hemtjänstföretagen mött under coronapandemin, hade de inte använt dessa som slagträ för att göra billiga politiska poäng. Brist på skyddsutrustning, brukare som säger upp sina hemtjänstinsatser och orolig personal som väljer att sluta för att de känner en oro för att smittas eller sprida smitta är inget unikt för Sigtuna kommun. Vi ser det i hela landet.
Retoriskt använder oppositionen ett högt tonläge som med berått mod förstärker den oro som finns i vårt samhälle. Socialdemokraterna sprider inte bara en felaktig bild av hemtjänsten, de sprider dessutom rykten, halvsanningar och direkta lögner. De privata utförarna har övertagit mer än 90% av personalen som jobbade för kommunen. Det är alltså samma personer som utför tjänsterna som tidigare, men ändå ska allt ha blivit så mycket sämre enligt socialdemokraterna. Konsekvent refererar de till någon enstaka anonym källa som hävdar diverse missförhållanden och sedan använder de sig av det som en ”sanning” för hela hemtjänsten.
Socialdemokraterna verkar inte heller ha förstått sin roll som politiskt parti utan intar en facklig position och driver de anställdas ärenden. De verkar inte acceptera att kommunpolitiker arbetar på invånarnas, dvs. brukarnas uppdrag och primärt har en arbetsgivarroll. Detta är sannolikt ett av skälen till det ologiska motståndet mot att låta andra än kommunen utföra välfärdstjänster.
Socialdemokraterna har från allra första början motsatt sig privata utförare inom hemtjänsten. De är ideologiska motståndare till valfrihet och påtvingad hemtjänst är någonting som bättre beskriver deras föreställningar kring hur hemtjänst ska bedrivas. Därför finns inte heller från deras sida en vilja att ge de privata utförarna en chans att vända de låga resultaten som kommunen brottats med och de fortsätter dessutom hävda att allt var bättre förr, trots att motsatsen tydligt är bevisad. Dessutom klagar man nu högljutt över att den valfrihet man själv är emot, inte är införd. Den logiken är omöjlig att förstå.
Det finns med all sannolikhet fortfarande missförhållanden inom hemtjänsten som måste rättas till. Men till skillnad från när socialdemokraterna styrde finns nu rigorösa uppföljningssystem för att identifiera dessa och rätta till dem. Det är ett måste för att vi ska nå vårt mål och visa att vi erbjuder invånarna bästa möjliga service.
- Josefin Brodd (M), ordförande i äldre- och omsorgsnämnden
- Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande
redaktion@marsta.nu