Ung Företagsamhet kommer att vara med på Julmarknaden i Sigtuna i år.
Unga företagare tar plats på Julmarknaden
Nytt i årets julmarknad är att unga företagare kommer att ha en speciell plats att sälja sina varor på: -Många unga företagare och skolklasser kommer att delta och sälja allt från hembakade kakor och ekologiska tandborstar, till egenhändigt designade T-shirts. UF-företagarna får också möjlighet presentera sina olika produkter och projekt, säger Maria Sebnat Martin, projektledare för julmarknaden.
Sigtuna Julmarknad utsågs till den tionde bästa i landet nyligen och besöks varje år av 160 000 personer. Nytt för i år är att unga företagare kommer att få en speciell plats. Både skolklasser och UF-Företag. Platsen är mellan Stadshotellet och museet.
Ung Företagsamhet finns både på Arlandagymnasiet och SSHL, det är en politisk obunden organisation som uppmuntrar unga till företagande. Under en tid på gymnasiet får elever starta, driva och avveckla bolagen. – UF-företagandet är viktigt för Sigtuna kommun och vi är glada över att kunna erbjuda ännu en arena för våra flitiga UF-företagare. Besöksnäringen är en bransch som är beroende av ett drivet entreprenörskap och vi värdesätter därför detta samarbete med Destination Sigtuna, säger Mathias Forsberg, näringslivschef i Sigtuna Kommun.
Första marknadsdagen är 25:e november och den håller sedan på varje söndag fram till 16/12.
Näringsliv Det råder stort intresse för sommarjobb på Arlanda och Swedavia har nu tillsammans med andra aktörer på flygplatsen cirka 150 jobb att söka.
Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.
Näringsliv Ett nytt mötesforum, Frukostklubben Arlanda, etableras för företag verksamma på och runt Arlanda flygplats. Initiativet har tagits av Swedavia, Sigtuna kommun och Destination Sigtuna.
Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.
Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.
Näringsliv ABS Wheels meddelar att de kommer att flytta hela sin verksamhet till Rosersberg. För några år sedan förvärvade företaget en padelanläggning som nu alltså ska inrymma hela verksamheten.
Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.
Näringsliv Flygbolaget Norwegian utökar sitt linjenät från Stockholm Arlanda inför sommarsäsongen. När bolaget byter till sitt sommarprogram i slutet av mars lanseras fyra nya direktlinjer från Arlanda till Bilbao, Lyon, Porto och Bukarest.
Näringsliv PL Utemiljö AB har nyligen flyttat sin verksamhet från Uppsala till Märsta. Syftet är att öka tillgängligheten och förbättra möjligheten att arbeta närmare kunder i området.
Näringsliv Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag under 2024 med en genomsnittlig punktlighet på 95,6 procent över totalt 60 266 avgångar.
Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.
Näringsliv Arlanda fortsätter att utvecklas och hade under januari 2025 drygt 1,5 miljoner resenärer, en ökning med fem procent jämfört med samma månad förra året. Flygplatsen når nu 83 procent av nivåerna före pandemin.