Ulriksdal-Märsta en av de värsta tågsträckorna i landet
Sträckan mellan Ulriksdal och Märsta är en av de mest drabbade tågsträckorna i Sverige när det gäller infrastrukturrelaterade störningar. Under 2024 registrerades 270 fel som ledde till förseningar för både gods- och persontrafik.
Tågförseningar kan bero på många faktorer, såsom väderförhållanden, trasiga lok eller personalbrist. En granskning som SVT gjort fokuserar på järnvägsnätets infrastruktur – det vill säga räls, växlar, kontaktledningar och signalställverk – som Trafikverket ansvarar för.
Med totalt 14 200 kilometer spår, 11 000 växlar, 4 300 broar och 1 000 signalställverk finns det många potentiella felkällor. Under 2024 rapporterades över 73 000 fel på järnvägsinfrastrukturen i Sverige, varav drygt 15 000 klassades som tågstörande.
De mest trafikerade sträckorna drabbas ofta hårdast. Under året registrerades flest fel mellan Centralen och Älvsjö samt Centralen och Ulriksdal, med 666 rapporterade problem. Ulriksdal–Märsta är den femte mest drabbade sträckan i landet, där de vanligaste felen är okända avvikelser som försvinner av sig själva, följt av problem med signalställverk och spårväxlar.
Längre norrut på linjen rapporterades 108 fel mellan Uppsala och Märsta, vilket placerar sträckan på plats 42 i landet.
tips@marsta.nu