Sydkorea vill lära av Sigtunas barnomsorg
Sydkorea står inför en utmaning när det kommer till den minskande födelsetal i landet, och politikerna letar nu efter lösningar genom att satsa på högkvalitativ barnomsorg. För att hitta inspiration har de vänt sig till de nordiska länderna och specifikt till Sigtuna kommun i Sverige.
I april i år besökte en betydande delegation av beslutsfattare inom skol- och barnomsorgssektorn Sigtuna kommun för att lära sig mer om deras framgångsrika arbete inom förskolan. De var så imponerade av resultaten att en grupp blivande rektorer nu är på väg för att fördjupa sin kunskap om den svenska modellen. Dessa besök utgör en del av deras utbildning.
Susanna Solander, rektor på Tallholma förskola, har varit värd för både det tidigare besöket i våras och kommer att välkomna de blivande rektorerna.
Sydkorea står inför särskilda utmaningar, där antalet födslar kraftigt minskar. Politikerna i landet tror att en nyckel till att vända denna trend är att investera i en högkvalitativ barnomsorg och ett välfungerande system för barnomsorg. De är särskilt intresserade av den svenska modellen, där lek och lärande integreras från tidig ålder.
En av de mest påtagliga skillnaderna mellan Sydkorea och Sverige är att Sydkorea sätter en stark koppling mellan utbildning och ren kunskap redan från tidig ålder. I sydkoreanska förskolor lärs ämnen som engelska som ett andra språk redan av fyraåringar. Den svenska modellen, där lek och lärande går hand i hand, har väckt nyfikenhet hos sydkoreanska beslutsfattare. De är också intresserade av Sveriges kostnadsfria utbildningssystem, som erbjuder utbildning till alla medborgare.
Sigtuna kommun har därmed blivit en inspirationskälla för Sydkorea i deras strävan att vända den minskande trenden av barnafödande genom att erbjuda högkvalitativ barnomsorg och ett mer lekfullt lärande i tidig ålder. Det återstår att se hur dessa insikter kommer att påverka Sydkoreas framtida politik och utbildningssystem.
tips@marsta.nu