Foto: Swedavia/Brendan Austin

Swedavia: Flyget fortsätter återhämta sig efter pandemin

Swedavia meddelar att man fortsätter att genomföra sin nya kommersiella strategi med fokus på att erbjuda ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en inspirerande miljö före resan.

Under det tredje kvartalet invigdes den första etappen av den nya ”Marknadsplatsen” på Stockholm Arlanda Airport, tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5. Detta satsning är avsedd att förbättra resenärernas upplevelse på Sveriges största flygplats.

Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia, kommenterade: ”Vi fortsätter implementeringen av vår nya kommersiella strategi som fokuserar på ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en miljö som inspirerar inför resan. Under det tredje kvartalet invigdes första etappen av nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport och tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 bidrar detta till att skapa en bättre resenärsupplevelse än någonsin tidigare på Sveriges största flygplats.”

Samtidigt meddelade Swedavia att utbudet av destinationer och avgångar har stegvis ökat under perioden januari till september jämfört med samma period 2022, främst på Stockholm Arlanda Airport. Även om utbudet återhämtar sig, ligger det fortfarande på lägre nivåer jämfört med 2019, särskilt när det gäller interkontinentala direktlinjer.

Jonas Abrahamsson betonade vikten av att stärka Swedavias konkurrenskraft för att locka de flyglinjer som behövs för att fortsätta återhämtningen på svenska flygplatser. Swedavias kommersiella satsningar syftar till att sänka flygplatsavgifterna och därigenom förbättra konkurrenskraften. Han underströk också vikten av att granska den svenska flygskatten, som betraktas som konkurrenshämmande, inom detta sammanhang.

SAS fortsätter satsning på inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS har återupptagit flyglinjen mellan Arlanda och Kalmar Öland Airport som en del av sin strategi att förbättra förbindelser inom Sverige och till resten av världen. Linjen pausades 2023 på grund av låg efterfrågan, men SAS ser nu potential för en hållbar satsning.

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening