Foto: Swedavia/Brendan Austin

Swedavia: Flyget fortsätter återhämta sig efter pandemin

Swedavia meddelar att man fortsätter att genomföra sin nya kommersiella strategi med fokus på att erbjuda ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en inspirerande miljö före resan.

Under det tredje kvartalet invigdes den första etappen av den nya ”Marknadsplatsen” på Stockholm Arlanda Airport, tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5. Detta satsning är avsedd att förbättra resenärernas upplevelse på Sveriges största flygplats.

Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia, kommenterade: ”Vi fortsätter implementeringen av vår nya kommersiella strategi som fokuserar på ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en miljö som inspirerar inför resan. Under det tredje kvartalet invigdes första etappen av nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport och tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 bidrar detta till att skapa en bättre resenärsupplevelse än någonsin tidigare på Sveriges största flygplats.”

Samtidigt meddelade Swedavia att utbudet av destinationer och avgångar har stegvis ökat under perioden januari till september jämfört med samma period 2022, främst på Stockholm Arlanda Airport. Även om utbudet återhämtar sig, ligger det fortfarande på lägre nivåer jämfört med 2019, särskilt när det gäller interkontinentala direktlinjer.

Jonas Abrahamsson betonade vikten av att stärka Swedavias konkurrenskraft för att locka de flyglinjer som behövs för att fortsätta återhämtningen på svenska flygplatser. Swedavias kommersiella satsningar syftar till att sänka flygplatsavgifterna och därigenom förbättra konkurrenskraften. Han underströk också vikten av att granska den svenska flygskatten, som betraktas som konkurrenshämmande, inom detta sammanhang.

Stjärnkrögare etablerar i McDonalds gamla lokaler

Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening