Tidigare i veckan gick Världsnaturfonden, WWF, ut och riktade kritik mot planer på en fjärde bana på Arlanda. Från Swedavias del poängterar man att inget är beslutat och att det bara är planeringsarbetet som startat.
WWF anser att Arlandas nuvarande banor kan användas även om Bromma läggs ner. Det finns dock planer för en fjärde bana och arbetet har startat med sikte på att eventuellt få till en bana till kring 2040, Bromma läggs även ner 2038 och har två miljoner resenärer per år idag.
För SVT Stockholm bemöter Swedavia kritiken som WWF riktat: – Det är viktigt att komma ihåg att inga beslut ännu är fattade om en tredje parallellbana. Men med tanke på de långa ledtider för den här typen av investeringar så behöver vi börja planeringsarbetet redan nu skriver presschefen Robert Pletzin i ett uttalande till SVT.
Det handlar om en tredje parallellbana som ska byggas, anledningen till det är att trafiken är koncentrerad till morgonen och kvällen på Arlanda. – Det är då de allra flesta vill resa och vi har redan idag tidvis utmaningar när det gäller kapaciteten under de tider trycket är som störst, uppger Pletzin för SVT.
Nyheter Sigtuna och Väsby planerar att slå ihop sina kommuner till en enda storkommun och skapa ett nav i Rosersberg. Bland annat planeras flytt av S:t Pers ruin till Rosersberg. Ett förslag som hotar samarbetet i kommunledningen: - Vi kommer lämna med omedelbar verkan om Mattias Askerson och Moderaterna går vidare med detta, dundrar Lasse Björling i Samling för Sigtuna.
Nyheter Trots ökat intresse för skyddsrum har inga nya byggts i Sverige sedan 2003, och beståndet har minskat något de senaste åren. I Sigtuna finns idag 270 skyddsrum med plats för cirka 37 200 personer, vilket täcker 70 procent av befolkningen – en högre andel än riksgenomsnittet på 64 procent.