Swedavias kvartalsrapport visar minus 381 miljoner kronor trots att man vidtagit åtgärder för att dämpa effekterna av coronakrisen. Samtidigt ska en utredning tillsättas för hur Arlandas framtida kapacitet ska säkras.
Det första kvartalet 2021 har 954 000 resenärer flugit via Swedavias samtliga flygplatser. Den största delen via Arlanda. Swedavias rörelseresultat för det första kvartalet är dystert med minus 381 miljoner kronor, omsättningen minskade med 63 procent till 457 miljoner. Situationen uppges svår för alla aktörer på flygmarknaden. – Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att minska våra kostnader med upp emot en miljard på årsbasis, men detta har bara delvis kunnat motverka covid-19-pandemins effekter på vårt resultat. Det är nu avgörande att vaccinationsprogrammen runt om i världen är framgångsrika samt att välfungerande och internationellt harmoniserade hälsocertifikat för resor kan lanseras. Ju snabbare detta kommer på plats, desto snabbare ökar möjligheterna för människor att återigen kunna resa och mötas, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia.
Arlandas kapacitet ska säkras I och med att Bromma ska avvecklas ska även en utredning tillsättas där förutsättningarna för det ska undersökas samt säkra en framtida kapacitet på Arlanda. – För att säkerställa en långsiktigt hållbar flygplatskapacitet i Sverige måste Arlanda ges tydliga förutsättningar för att utvecklas i takt med marknadens och samhällets behov. Det gäller för själva flygplatsen, men också för transporter till och från den – till exempel spårtrafik. Ur det sistnämnda perspektivet är det därför oroväckande att den infrastrukturproposition som regeringen nyligen lade fram inte alls berör dessa för svensk tillgänglighet helt nödvändiga förstärkningar och inte heller i övrigt behandlar flygplatsens roll i ett effektivt och intermodalt transportsystem, säger Jonas Abrahamsson.
Näringsliv Under 2024 samlade resenärer och personal på Swedavias tio flygplatser in totalt 3,2 miljoner kronor till Svenska Röda Korset – en ökning med 400 000 kronor jämfört med föregående år.
Näringsliv Fastigheten på Stationsgatan 4 i Märsta har fått ny ägare. Storsala har, i samarbete med Lindesberg’s Bygg AB, köpt kontorsfastigheten av HSB Stockholm. Planen är att bygga cirka 100 hyresrätter på platsen, med en total boarea på 4 800 kvadratmeter.
Näringsliv Under våren 2025 börjar Cylinda/Vestel använda DSV Solutions logistikcenter i Rosersberg för att sköta lager och leveranser av sina vitvaror. DSV tar hand om hela logistikkedjan, från förvaring till distribution.
Näringsliv Det svenskgrundade företaget Growth Marketing Sweden AB har tagit sig till final i prestigefyllda European Search Awards 2025. Bakom bolaget står Jorge Castro, SEO-expert och tidigare Märstabo.
Näringsliv Sigtunahöjden har nominerats till Svenska Mötespriset, en utmärkelse som varje år delas ut till den mötesanläggning inom Svenska Möten som fått högst betyg av sina kunder.
Näringsliv Företagarna Sigtuna har valt Mona P Wågberg till ny ordförande. Hon tar över ledarskapet för en styrelse som nu förstärkts med flera nya ledamöter.
Näringsliv Den svenska finalen av kocktävlingen Copper Skillet avgjordes igår, där konferenskockar tävlade i både seniorklassen och juniorklassen. Simon Cardenas, kock på Hotell Kristina, tog hem segern i juniorklassen.
Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.
Näringsliv På tisdagsmorgonen samlades över 100 företagare på Radisson Blu Arlanda Airport Terminal Hotel för premiären av Frukostklubben Arlanda, ett nytt mötesforum för företag verksamma i och omkring flygplatsen.
Näringsliv Den digitala handelsplattformen Wolt etablerar sig i Sigtuna och Märsta, vilket gör det möjligt för invånarna att få mat, livsmedel och andra varor levererade till dörren inom 30 minuter.
Näringsliv Regeringens delbetänkande om Arlandas utveckling slår fast att flygplatsens kapacitet och tillgänglighet måste förbättras för att möta framtidens ökade resande.
Näringsliv Husqvarna och Clas Ohlson har inlett ett samarbete om att sälja Husqvarnas produkter. Vilket innebär att butiken i Märsta kommer att ha sortimentet.
Näringsliv Besökarantalet till WE Sporthall i Sigtuna har ökat sedan nyinvigningen i oktober. I samband med att WE Arlandastad stänger den 27 april satsar anläggningen på att bredda träningsmöjligheterna.
Näringsliv Arlandas resenärer ökade under februari och uppgick till 1,5 miljoner. Trots ökningen ligger resandet via Arlanda på 86 procent av nivåerna före pandemin 2019.