Foto: Swedavia

Stark resenärstillväxt under januari – både inrikes och utrikes

Arlanda fortsätter att utvecklas och hade under januari 2025 drygt 1,5 miljoner resenärer, en ökning med fem procent jämfört med samma månad förra året. Flygplatsen når nu 83 procent av nivåerna före pandemin.

En av månadens största nyheter var att Japans största flygbolag, All Nippon Airways (ANA), lanserade en direktlinje mellan Arlanda och Tokyo, vilket stärker flygplatsens internationella kopplingar. Samtidigt utökade SAS sina inrikeslinjer från Arlanda till Halmstad, Kalmar och Sälen.
– Vi fortsätter arbetet med att stärka svensk tillgänglighet via Arlanda, som numera också är Europas punktligaste flygplats, säger Jonas Abrahamsson, vd för Swedavia.

Den positiva utvecklingen på Arlanda bidrar till den starka trenden för utrikesresor, medan inrikesresandet på flygplatsen ökade med 14 procent under januari.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

SAS fortsätter satsning på inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS har återupptagit flyglinjen mellan Arlanda och Kalmar Öland Airport som en del av sin strategi att förbättra förbindelser inom Sverige och till resten av världen. Linjen pausades 2023 på grund av låg efterfrågan, men SAS ser nu potential för en hållbar satsning.

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening