Stark efterfrågan för resor med Norwegian

Norwegian redovisar starka trafiksiffror för oktober med 2,1 miljoner passagerare och en imponerande kabinfaktor på 86,1 procent. Efterfrågan på flygresor var särskilt hög under höstlovsveckorna i Norden, då många reste till olika destinationer i Europa. Det är värt att notera att 99,4 procent av planerade flygningar genomfördes, vilket visar på hög regularitet.

Norwegians koncernchef, Geir Karlsen, uttryckte sin nöjdhet med de positiva trafiksiffrorna. Resenärer från Norden utnyttjade höstlovet för att förlänga sommarsäsongen genom resor till populära destinationer både i Skandinavien och Europa. Samtidigt betonade Karlsen att Norwegian har minskat sina CO2-utsläpp med 4 procent jämfört med föregående år, tack vare moderna flygplan och användning av ny teknik för mer effektig flygnavigering.

I oktober hade Norwegian 2 066 296 passagerare, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med samma period förra året. Kapaciteten uppgick till 3 115 miljoner säteskilometer, medan faktisk passagerartrafik mättes till 2 683 miljoner säteskilometer. Norwegian hade i genomsnitt 78 flygplan i drift under månaden.

Trots hög trafik upprätthöll Norwegian en punktlighet på 85,0 procent, mätt som andelen avgångar inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell. 98 procent av alla flygningar landade enligt ordinarie tidtabell eller inom en timme senare.

Geir Karlsen nämnde även att Norwegian är väl förberedda inför den kommande vintersäsongen. De har presenterat positiva finansiella resultat och har vidtagit åtgärder som reducerad kapacitet samt fördelaktiga avtal angående bränslehedging. Biljettförsäljningen för jul och nyår ser lovande ut både för inrikes- och utrikesresor. Norwegian har också etablerat samarbeten, som nyligen ingått avtal med TUI, för att erbjuda flygresor från Norge, Sverige och Danmark till olika destinationer i Europa. Biljettförsäljningen för de kommande månaderna är fortfarande stark både för fritids- och affärsresor.

Stjärnkrögare etablerar i McDonalds gamla lokaler

Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening