Spårspring orsakar problem i pendeltågstrafiken
Spårspring är ett stort problem i pendeltågstrafiken, därför vill trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att det vidtas åtgärder mot det: - Det här slår sönder människor vardag, säger han till Stockholmdirekt.
Spårpring orsakar stopp i pendeltågstrafiken i Stockholms län, även om Märsta station inte är värst drabbad så påverkar det trafiken även till och från Märsta.
– Det här är ett jätteproblem. Spårspringning är en stor och återkommande källa till väldigt många stopp som får oerhörda konsekvenser för samhället och alla pendlare, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, till Stockholmsdirekt.
Långt stopp på Södra station
Tidigare i januari stoppades exempelvis all trafik som passerade Stockholms södra i över fyra timmar på grund av obehöriga på spåren. Flera enkla åtgärder går att vidta enligt Tamsons.
– Vi vet nu vilka stationer som är värst drabbade. Där bör väktare och polis mer frekvent punktmarkera och patrullera. Det ska inte vara möjligt att beträda spårområdet, säger Kristoffer Tamsons till tidningen.
Höj bötesbeloppet
Som mest idag kan man bötlägga en spårspringare mer 3000 kronor, Tamsons anser att man åtminstone bör lägga på en nolla så att bötesbeloppet står i relation till samhällskostnaderna:
– Förstör man för tusentals stockholmare ska det svida. Vi kan inte acceptera den här utvecklingen. Vi måste jaga ner och straffa de som förstör, och på sikt ringa in spårspringet och arbeta med att lösa själva uppkomsten till att folk beträder spårområden, säger han enligt Stockholmdirekt.
Märsta relativt skonat
Märsta station är inte bland de 15 värst drabbade stationerna av spårspring, men flera längs Märsta-Södertäljelinjen är med på topplistan. Sollentuna är tvåa med ca 4500 minuters stopptid på grund av spårspring, Väsby är sexa med 2900 minuter och Solna 12:a med 1800 minuter.