SL om busstrafiken: Ett pussel att planera

Att planera kollektivtrafik är ett ständigt pussel. Vi följer kontinuerligt upp resmönster och punktlighet på våra linjer för att leverera en trafik som passar så många som möjligt och som är så robust som möjligt.

Märsta-området kommer att få en del förändringar i sin busstrafik efter tidtabellsskiftet den 15 december. Vi är medvetna om att dessa förändringar inte passar alla, men vi planerar alltid trafik så att den ska fungera så bra som möjligt för så många som möjligt.

Efter att vi genomför förändringar i busslinjenätet, följer vi upp hur förändringarna går. Det gör vi bland annat genom att följa punktlighet och resmönster. Men vi är också nyfikna på vad våra resenärer tycker om förändringarna. Därför uppmuntrar vi att du som resenär för fram dina synpunkter till vår kundtjänst, som för dem vidare till våra trafikplanerare.

Att vi har planerat trafiken så som vi har gjort beror på de resmönster som vi har identifierat i Märsta. Vi ser att den största andelen resenärer som reser med buss runt Märsta genomför byten till eller från pendeltågen, snarare än mellan bussar. Därför har vi prioriterat att busstrafiken i Märsta ska matcha pendeltågstrafiken så bra som möjligt. I år har pendeltågens tidtabeller förändrats något för att matcha de behov som regionen i stort har, och det påverkar också busstidtabellerna.

I din insändare tar du upp att de busslinjer som går till Märsta station inte matchar med linje 579:s körtider. Du har helt rätt i det, och det är ett exempel på att bussarnas prioritet är att matcha pendeltågen, eftersom vi ser att det är det de allra flesta av våra resenärer har behov av. Det innebär i förlängningen att de allra flesta resenärer får ett smidigt byte till pendeltåget, men det betyder också att ett antal resenärer får en längre väntetid till nästa buss.

Samma princip gäller för linje 583. Den linjen har framför allt använts av resenärer som åker med den hela vägen till Arlanda. För att förbättra punktligheten och förkorta restiden har vi därför valt att låta den linjen gå direkt till och från Arlanda vilket innebär att restiden förkortas. I stället övertar linje 579 ett antal hållplatser mellan Märsta och Arlanda.

Precis som du skriver är busslinje 579 en lång linje som är viktig för många pendlare. Vi utökar därför avgångarna på linje 579 under stora delar av dygnet, vilket vi ser är extra viktigt när den tar över delar av linje 583:s sträckning.

Planering av kollektivtrafiken i regionen är som sagt ett pussel, och vårt mål är att lösa det så att det passar så många som möjligt. Du kan som resenär läsa om förändringarna på just din linje på sl.se/tidtabell2020.

  • SL:s presstjänst

M-SD-styret vill exploatera naturområde vid Aspvägen

Insändare Moderaterna, Sverigedemokraterna och Samling för Sigtuna vill ge grönt ljus för 50 villor i naturområdet norr om Aspvägen i Märsta. Återigen ignorerar det politiska styret både kompetensen i kommunens egen förvaltning och kommuninvånarnas behov och åsikter.

repliken: Valfrihet ger kvalitet och långsiktig hållbarhet

Insändare David Lundqvist (S) inleder sin fråga om vårdbolagen i Sigtuna kommun med att hänvisa till maktskiftet 2017. Det vill säga då Kristdemokraterna (KD) tillsammans med Moderaterna (M) med flera under pågående mandatperiod fick kliva in och ta ansvar efter Socialdemokraternas kollapsade styre.

Nöjda med bolagsvinsterna från äldreomsorgen, M, KD, SfS och SD?

Insändare Fram till maktskiftet hösten 2017 gick Sigtuna kommun in för att sköta vård- och omsorgsverksamheten i egen regi. Äldre-, LSS- och socialpsykiatriomsorgen sköttes av kommunförvaltningens egna enheter. Sen har aktiebolag tagits in som utförare. Är M, KD, SfS och SD nöjda med dessa bolags vinstuttag?

Kommuner har ett ansvar för ett tryggare samhälle

Insändare Brottsligheten och den upplevda otryggheten är ett stort problem för företagen i Stockholms län. Nästan fyra av tio stockholmsföretag uppger att de har utsatts för brott under de senaste 12 månaderna. Dessa brott orsakar inte bara stora ekonomiska förluster utan leder också till otrygghet för personal och kunder. I Sigtuna uppger 60 procent av företagen att de önskar att kommunen prioriterar arbetet med min minskad brottslighet och ökad trygghet för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Tack Sigtuna kommun

Insändare I och med senaste fullmäktige har jag avsagt mig alla mina politiska uppdrag då jag ska flytta från kommunen. Texten nedan är en del från mitt avslutningsanförande:

repliken: Martin behöver inte oroa sig

Insändare Martin Jansson beskriver sin oro för utvecklingen på bostadsmarknaden. Vi kan lugna Martin. Den oro han upplever grundas uppenbarligen på ett antal olika missförstånd eller på ren okunnighet.

Barnen och skattebetalarna blir förlorarna

Insändare Utbildningsförvaltningen varnar för att våra kommunala skolor får högre kostnader och svårt att rekrytera lärare. Trots det anser M-SD-KD-SfS-styret att en stor, vinstdrivande skolkoncern är ett välkommet tillskott i kommunen.

slutreplik: Kommunledningen drunknar i felkalkyler

Insändare Kära kommuninvånare och skattebetalare. Gå inte på kommunledningens bluffkalkyl om att simhallarna kostar 30 miljoner kronor per år. De glömmer nämligen att redovisa intäkterna. Deras kalkyl är därför långt ifrån vattentät.

Vi har rätt att bo här

Insändare Som nyvald vice ordförande för Hyresgästföreningen Sigtuna vill jag vädja till alla hyresgäster att vara vaksamma på vad som händer när kommunen ombildar hyresrätter till bostadsrätter.

repliken: Magplask av Socialdemokraterna

Insändare Att främja folkhälsan är viktigt och det är därför kommunledningen investerar 185 miljoner kronor i årets budget för att renovera, bygga ut och bygga nya anläggningar runtom i kommunen.

Låt fler Sigtunaelever driva företag i skolan

Insändare Stockholmsregionen behöver fler företagare. Det är i företagen som välstånd, innovationer och arbetstillfällen skapas – allt det som gör vardagen bättre för oss alla. Fler företagare i Stockholms län skulle stärka den lokala ekonomin och bidra till levande samhällen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening