SL om busstrafiken: Ett pussel att planera

Att planera kollektivtrafik är ett ständigt pussel. Vi följer kontinuerligt upp resmönster och punktlighet på våra linjer för att leverera en trafik som passar så många som möjligt och som är så robust som möjligt.

Märsta-området kommer att få en del förändringar i sin busstrafik efter tidtabellsskiftet den 15 december. Vi är medvetna om att dessa förändringar inte passar alla, men vi planerar alltid trafik så att den ska fungera så bra som möjligt för så många som möjligt.

Efter att vi genomför förändringar i busslinjenätet, följer vi upp hur förändringarna går. Det gör vi bland annat genom att följa punktlighet och resmönster. Men vi är också nyfikna på vad våra resenärer tycker om förändringarna. Därför uppmuntrar vi att du som resenär för fram dina synpunkter till vår kundtjänst, som för dem vidare till våra trafikplanerare.

Att vi har planerat trafiken så som vi har gjort beror på de resmönster som vi har identifierat i Märsta. Vi ser att den största andelen resenärer som reser med buss runt Märsta genomför byten till eller från pendeltågen, snarare än mellan bussar. Därför har vi prioriterat att busstrafiken i Märsta ska matcha pendeltågstrafiken så bra som möjligt. I år har pendeltågens tidtabeller förändrats något för att matcha de behov som regionen i stort har, och det påverkar också busstidtabellerna.

I din insändare tar du upp att de busslinjer som går till Märsta station inte matchar med linje 579:s körtider. Du har helt rätt i det, och det är ett exempel på att bussarnas prioritet är att matcha pendeltågen, eftersom vi ser att det är det de allra flesta av våra resenärer har behov av. Det innebär i förlängningen att de allra flesta resenärer får ett smidigt byte till pendeltåget, men det betyder också att ett antal resenärer får en längre väntetid till nästa buss.

Samma princip gäller för linje 583. Den linjen har framför allt använts av resenärer som åker med den hela vägen till Arlanda. För att förbättra punktligheten och förkorta restiden har vi därför valt att låta den linjen gå direkt till och från Arlanda vilket innebär att restiden förkortas. I stället övertar linje 579 ett antal hållplatser mellan Märsta och Arlanda.

Precis som du skriver är busslinje 579 en lång linje som är viktig för många pendlare. Vi utökar därför avgångarna på linje 579 under stora delar av dygnet, vilket vi ser är extra viktigt när den tar över delar av linje 583:s sträckning.

Planering av kollektivtrafiken i regionen är som sagt ett pussel, och vårt mål är att lösa det så att det passar så många som möjligt. Du kan som resenär läsa om förändringarna på just din linje på sl.se/tidtabell2020.

  • SL:s presstjänst

30 år sedan Sverige röstade Ja till EU

Insändare Nu i november har det gått 30 år sedan Sverige röstade ja till att bli medlem i EU. Det är ett av de viktigaste politiska besluten som har fattats i vårt land. Idag är svenska folkets stöd för EU rekordhögt, och skälet är förstås att medlemskapet blivit en vinstlott för Sverige - på en rad olika områden.

Ge särskilda boenden bättre villkor

Insändare År 2023 införde det M-ledda styret i Sigtuna kommun ett köp- och säljsystem för de fyra kommundrivna särskilda boendena för äldre. Ärlinghem och Arhem i Märsta, Ymer i Valsta och Hemskogen i Sigtuna stad skulle inte längre ”få betalt” för de lägenheter som står outhyrda mellan ut- och inflyttningar.

Kvalitetslyft för äldreomsorgen i Sigtuna kommun

Insändare Vi vill tacka alla äldre och era anhöriga för det fina betyg ni gett Sigtunas äldreomsorg i Socialstyrelsens årliga enkätundersökning. På frågan ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” ger ni höjda omdömen inom alla undersökta områden jämfört med tidigare år.

Höj lärarbehörigheten i Sigtuna!

Insändare Den 5 oktober firades Världslärardagen, då vi uppmärksammade de som står i frontlinjen för att forma framtidens samhälle – lärarna. Utbildning är inte bara en rättighet, det är grunden för att bygga långsiktigt hållbara, demokratiska och jämställda samhällen.

Sigtuna tredje sämst i Sverige

Insändare Enligt de senaste siffrorna i SMHIs nationella emissionsdatabas, har Sigtuna kommun haft den tredje största ökningen av växthusgaser i landet sedan 2010.

Friheten att bestämma över sitt eget liv

Insändare Tänk dig att ständigt vara beroende av andra för att göra det som för de flesta är självklarheter, som att ta sig ur sängen på morgonen, borsta tänderna, åka till skola och jobb eller gå ut och ta en promenad.

Nedläggningen av Uppsalapendeln

Ett enormt svek mot pendlarna

Insändare Beskedet att SJ lägger ner Uppsalapendeln är inte bara ett enormt svek mot kommuninvånarna som pendlar till Uppsala och Stockholm, utan även mot de som pendlar till Sigtuna kommun.

slutreplik: Dåligt försök att mörka katastrofala nedskärningar

Insändare Moderaterna säger att hållbarhetsmålen ska integreras i kommunens övriga mål, men hur ska de mätas och följas upp när kommunledningen samtidigt säger upp kommunens hållbarhetsspecialister? Där står Moderaterna svarslösa och försöker blanda bort korten. De duckar också helt frågan om miljömässig hållbarhet.

Ansvarslöst av M-SD-KD-SfS-styret

Insändare Ett av kommunens absolut viktigaste ansvarsområden är att utveckla Sigtuna kommun på ett hållbart sätt som värnar både nuvarande och framtida invånare. Men i en tid när de flesta kommuner höjer ambitionerna väljer M, SD, KD och SfS att avveckla Sigtuna kommuns arbete med miljömässig och social hållbarhet. Efter att ha avvecklat såväl Agenda 2030-utskottet som hållbarhetsenheten och dess budget fortsätter styret nedmonteringen.

Slutreplik: Efterkonstruktioner från (S)

Insändare När ärendet behandlades i kommunstyrelsen var Socialdemokraternas talesperson väldigt tydlig – detta handlade bara om att det var en så kallad privat aktör som skulle få bedriva sin verksamhet i Humlegården. Nu försöker man blanda bort korten för dig som läsare genom att komma med andra, helt nya, argument. Man kan undra vilka det är som borde hålla sig till sanningen.

(S), (V) och (MP) vill stoppa utvecklingen av Sigtuna vårdcentral!

Insändare Kommunstyrelsen fattade den 10 juni 2024 beslut om att teckna hyresavtal med Sigtuna vårdcentral för etablering av en kraftigt utökad vårdverksamhet i Humlegården på Stora gatan i Sigtuna stad. Vänsterpartierna (S, V och MP) vill stoppa etableringen med motiveringen att Sigtuna vårdcentral är en ”privat aktör”.

repliken: Vilken kommunal välfärd ska vi ha?

Insändare Då kom då beskedet att högerstyret i Sigtuna kommun avser att sänka skatten. Det tog lite längre tid än vad jag trodde, vilket man kan ge styret lite beröm för. Skatten ska naturligtvis inte vara högre än vad den behöver. Men är det verkligen läge att sänka skatten?

eu-valet

Det är allvar nu – rösta för demokratin!

Insändare Det blåser kalla vindar i Europa. Krafter som liknar de som söndrade Europa och dödade miljontals människor har fått ny luft under vingarna och växer sig starkare i flera EU-länder. Sverige är inget undantag och tyvärr inte heller det enda landet där frihetsfientliga och antidemokratiska partier fått inflytande och makt.

Vi håller vad vi lovar – nu sänker vi skatten!

Insändare Steg för steg har kommunledningen i Sigtuna, trots tuffa yttre omständigheter som krig i Europa, pandemi och inflation, lyckats stärka kommunens ekonomi. Kommunledningen har sedan maktskiftet 2017 förvaltat dina skattepengar på ett ansvarsfullt sätt och kan nu planera för att sänka din skatt.

eu-valet

Rösta för en tryggare Sigtuna kommun

Insändare Moderaterna vill använda Europasamarbetet för att göra Sverige tryggare. Därför vill vi dra in den fria rörligheten för kriminella, inrätta en europeisk specialpolis och ge polisen bättre verktyg för att bekämpa brottsligheten. Vår politik kommer att göra Sigtuna kommun tryggare.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening