Delal Özkeskin och Helena Overholt från S:t Olofs skola med Agnes Vungi från Naturskyddsföreningen.Foto: Sigtuna kommun

Skolelever ska lära sig mer om solenergi

S:t Olofs skola i Sigtuna och Ekillaskolan i Märsta är med i ett projekt där elever ska lära sig mer om klimat och solenergi: - När vi fick frågan att vara med var svaret givet, säger Helena Overholt, lärare på S:t Olofs skola.

Sigtuna, Upplands-Bro och Håbo är med Naturskyddsföreningens projekt Solelever, kommunerna har fått bidrag från Energimyndigheten för att öka kunskapen bland skolelever på högstadiet. Särskild fokus är på solenergi.
– När vi fick frågan att vara med var svaret givet. För våra elever är miljö- och klimatfrågor viktiga, det har vi märkt, så vi tror på stort engagemang och har tänkt involvera alla fem klasser i kommande årskurs 9, säger Helena Overholt, lärare på Sankt Olofs skola i Sigtuna.

Vill hitta nya vägar att nå ut
Bidraget från Energimyndigheten går egentligen till kommunen för att driva energi- och klimatrådgivning men tillsammans med Upplands-Bro och Håbo började man spåna fram idéer för att hitta nya vägar att nå ut till invånare på.
– Vi spånade olika idéer och hittade Naturskyddsföreningens aktiviteter för skolor, och så började ett samtal med dem. Sen blev det ett kort väg från sol, skolor och elever till namnet ”Solelever”. Så det här är ett undervisningskoncept som vi testar, berättar Friederike May, miljösamordnare på Sigtuna kommun.

Varvar teori med praktik
Naturskyddsföreningen har färdiga lektionsupplägg om energi och klimat men medverkande skolor är också med och format uppålägget utifrån sina förutsättningar. Teoretiska och praktiska övningar kombineras med studiebesök och föreläsningar. Uppstarten sker i höst och man kommer att jobba brett med utgångspunkt i flera ämnen; matematik, teknik och samhällsorienterade ämnen.
– Först hoppas vi att pedagogerna och eleverna ser ett mervärde i själva projektet, där solenergi kan användas som utgångspunkt för att knyta ihop olika skolämnen med varandra och med lokala och globala hållbarhetsfrågor, fortsätter Friederike May.

Hoppas eleverna tar med sig kunskapen hem
En bonus blir det om eleverna sedan tar med sig sina kunskaper hem till sin vardag för att spara energi och använda mer förnybar energi samt att de sprider kunskapen vidare till sina föräldrar.
– Genom projektet får medverkande skolor även möjlighet att utveckla samarbete med varandra och med olika samhällsaktörer, uppger May.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening