Skärpta krav på pendeltågen
SL håller inne med 50 miljoner kronor på pendeltågoperatören MTR: - Den bästa trafiken får vi genom gott samarbete med vår leverantör. Samtidigt måste vi säkra stockholmarnas resor, även när samarbete inte räcker. Vi har rätt i vårt avtal att lägga ytterligare ekonomisk kraft bakom våra krav, den rätten utnyttjar vi nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör.
Pendeltågen har gått i tid men på grund av korta tåg eller inställda avgångar har det varit trångt på tågen under hösten. Därför håller SL in med 50 miljoner kronor till MTR som kör tågen sedan förra året:
– -Det finns flera orsaker till trängseln. En del är sådana som MTR har ansvar för. Vi vill se snabbare förbättring för våra resenärer, därför ökar vi kraven på MTR, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör, i ett pressmeddelande.
Problem med underhåll och personalbrist
SL hävdar att MTR ska lösa problemen som orsakats av personalbrist och underhåll. Nya tåg som köpts in har också haft en del barnsjukdomar som krävt extra insatser. Samtidigt som SL håller inne med pengarna så har man även betalat ut för nöjda kunder och god punktlighet.
– Den bästa trafiken får vi genom gott samarbete med vår leverantör. Samtidigt måste vi säkra stockholmarnas resor, även när samarbete inte räcker. Vi har rätt i vårt avtal att lägga ytterligare ekonomisk kraft bakom våra krav, den rätten utnyttjar vi nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman.