Sigtunalärare skriver material för UNHCR
Helena Löfgren, lärare på S:t Olofs skola i Sigtuna, har varit med och tagit fram läromedel om flyktingar för FN:s flyktingorgan UNHCR.
För att ge barn och unga en rättvis och balanserad förståelse för varför människor tvingas fly från sina hemländer och hamnar långt borta i sökandet efter trygghet, lanserar FN:s flyktingorgan, UNHCR, ett nytt utbildningsmaterial för skolor. Materialet syftar till att ge lärare verktyg och inspiration för att undervisa om flyktingar på ett inkluderande sätt, och det är anpassat för olika åldersgrupper från lågstadiet till gymnasiet.
UNHCR:s representant för de nordiska och baltiska länderna, Annika Sandlund, betonar vikten av att rätt information når fram till unga människor i en tid då ämnet ofta präglas av polariserade debatter. ”Flyktingar och flyktingfrågor diskuteras ständigt, i nyheterna, i sociala medier och vid middagsborden, men tyvärr omges frågorna ofta av myter och felaktigheter. Det är en komplex värld våra barn växer upp i, och därför är vi skyldiga att se till att de har rätt information och kunskap för att kunna förstå och ta in den globala flyktingsituation vi överlåter till dem,” säger Sandlund.
Materialet erbjuder inte bara fakta och förklaringar om tvångsförflyttningar, utan ger även en inblick i de mänskliga öden som döljer sig bakom flyktingstatistiken. Med över 110 miljoner människor som nu är tvungna att lämna sina hemländer är det mer avgörande än någonsin att öka medvetenheten om detta globala problem.
Utbildningsmaterialet inkluderar animationer, videor, övningar och förslag på diskussioner och grupparbeten. Det finns även en särskild handledning för lärare som arbetar med elever med flyktingbakgrund, som ger konkreta råd om att skapa en trygg miljö för barn som har upplevt trauman.
Helena Löfgren, lärare i samhällsorienterande ämnen på S:t Olofs skola, understryker det stora behovet av detta material i skolorna: ”Med tanke på skolans demokratiuppdrag är det viktigt att vi lärare får tillgång till material som bygger på solid grund, inte minst med tanke på att de här frågorna ofta omges av tyckande och direkta felaktigheter.”
Samtidigt lanserar UNHCR även en svensk version av det prisbelönta datorspelet ”Path Out,” skapat av den syriska speldesignern Jack Gutmann, som själv blev tvungen att fly sitt hemland som tonåring. Spelet ger spelarna en inblick i en tonårings flykt undan krig och förödelse och har anpassats för att kunna spelas under lektionstid, och det blandar spelupplevelser med kommentarer för att ge eleverna en verklig känsla av hur det är att vara på flykt.
UNHCR:s initiativ syftar till att öka medvetenheten och förståelsen kring flyktingsituationen bland unga människor, och det ger lärare värdefulla verktyg för att undervisa om detta viktiga globala ämne.
tips@marsta.nu