Sigtunabo anmäler chokladbollsreklam
Sigtunabon Sara Heine är en av de första som anmäler Delicato till Konsumentverket för att företaget kopplar ihop en chokladboll till mousserande vin: - Främst ville jag anmäla på grund av flaskans utseende. Det är inte tillåtet med symboler eller annat som riktar sig till en målgrupp som är under 25 år, men den här flaskan pryds av smileys i pastellfärger. Min 11 åriga dotter tyckte den var jättefin och ville ha en sådan, säger Sara Heine till Accent Magasin
Efter att Delicato annonserat om att en av deras chokladbollar passar ihop med en viss typ av mousserande vin har ett antal personer företaget till Konsumentverket då de anser att reklamen strider mot lagen på flera sätt enligt tidningen Accent Magasin.
En av de första som anmälde var Sara Heine från Sigtuna, hon är tidigare chef för nykterhetsförbundet IOGT-NTO:s internationella avdelning.
– en har en chokladboll på etiketten och dessutom en chokladboll intill flaskan. Det strider mot reglerna som säger att det enda som får avbildas är sådant som ingår i drycken, till exempel vindruvor. Att chokladbollar inte ingår som ingrediens i vinet framgår tydligt av texten i annonsen, säger Sara Heine till tidningen
Sara Heine anser också att Delicato uppmuntrar till konsumtion av alkohol i en traditionell alkoholfri situation som fika.
– Det är osmakligt att de dessutom gör det genom lansering av ett bakverk som ger associationer till barnkalas.