Sigtuna kommuns yttrande positiv överraskning
Sigtuna kommun är ett av de186 offentliga organ och andra intressenter, som haft tillfälle att yttra sig över den utredning som presenterades i augusti 2021 om förutsättningarna för att avveckla Bromma flygplats. Beslut om kommunens yttrande togs vid kommunstyrelsens sammanträde 2021-12-06.
Yttrandet överraskar. Kommunen slår redan inledningsvis fast att den ställer sig positiv till att Bromma flygplats läggs ner. Och man avslutar med att kommunen vill vara en aktiv samverkanspart för staten i processen om nedläggning av Bromma.
Kommunen säger sig visserligen vara nedläggnings-positiv ”med vissa förbehåll”. Man får tolka ordet ”förbehåll” som en karaktäristik av de önskemål kommunen tar upp i yttrandet. Kommunen pekar här på behovet av en attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik, specifika infrastruktursatsningar och en önskad ”Arlandaförhandling”. De framförda önskemålen är motiverat starka, men inte uttalat ultimativa.
I varje fall ett ultimativt krav hade vi nog annars väntat oss, detta mot bakgrund av tidigare starka uttalanden. I en tidningsartikel i juli 2019 skrev nämligen flera av regionens politiker, inklusive Sigtunas kommunstyrelseordförande, att ”ökad tillväxt, flygande och resurseffektivare plan är vägen framåt. För Arlanda handlar det i första hand om en fjärde rullbana. Här måste man komma till beslut omedelbart. Men vi utesluter inte att man ser över möjligheten även till en femte rullbana givet långa ledtider och stora framtida behov.”
Vi kan konstatera att kommunens yttrande över Brommautredningen över huvud taget inte nämner ytterligare rullbanor. I en skrivelse till kommunens översiktsplaneberedning i mars 2020 pekade undertecknade på att några sådana inte behövs. Om det är den skrivelsen som lett till en ändrad inställning vet vi inte. Men vi tycker att det är bra att en tillnyktring nu alltså skett, att man tycks ha förstått, att de förutsägbara volymerna på Arlanda inte blir sådana att ytterligare banor behövs, inte ens om Bromma flygplats läggs ner.
Vi har inte kunskap om hur Region Stockholm samt de övriga kommunerna i Stockholmsregionen svarat på Bromma-remissen. Men vi får hoppas att en tillnyktring gällande fler rullbanor skett bland de styrande i dessa också, liksom i deras syn i övrigt på Bromma-Arlanda-frågan.
I Bromma-utredningen skisseras olika hastigheter med vilka en Bromma-nedläggning skulle kunna ske. I Fördel Arlandas remissyttrande förordade vi alternativet ”snarast”. Sigtuna kommun tar inte upp tidsaspekten i sitt yttrande. Och det betyder att kommunen i alla fall inte sagt officiellt nej till ett sådant alternativ, om regeringen skulle komma fram till att man vill ha en snabb Bromma-nedläggningsprocess.
Som sagt: kommunens yttrande över Bromma-utredningen är en positiv överraskning.
- David Lundqvist
- Lars Wedén
Nätverket Fördel Arlanda
redaktion@marsta.nu