Sigtuna bör välkomna Bromma-flyget till Arlanda
En av de frågor som den nya regeringen får på sitt bord är förslaget att flytta flygtrafiken på Bromma till Arlanda. Swedavia vill ha en sådan förändring. S-MP-regeringen har låtit utreda saken i två omgångar. Den senaste utredningen är nu ute på remiss fram till 31 oktober. Utredningarna utgår från att det är möjligt att följa Swedavias förslag.
Nu kommer en ny regering. Och den har en annan uppfattning om Bromma-Arlandafrågan. De partier som nu försöker bilda regering med stöd av SD, uttalade i riksdagen i april 2021 att Bromma ska vara kvar som flygplats.
Moderaterna har dessutom villkorat en tänkt flytt. M menar att det måste till en slags bred överenskommelse om byggandet av en fjärde start- och landningsbana på Arlanda för att den kommersiella flygtrafiken på Bromma ska få flyttas dit.
Verkligheten visar – som Swedavia sagt – att en ytterligare start- och landningsbana inte behövs. Antalet passagerare på Arlanda var 2021 7,5 miljoner, dvs långt ifrån siffran för peak-året 2018 – 26,9 miljoner, och ännu längre från de 30,2 miljoner som tidigare förutspåtts för 2021. År 2022 kommer siffran att bli 15-16 miljoner bara. Det torde vara uppenbart att de mycket expansiva prognoser som presenterades 2017 kom på skam redan före pandemin.
Arlanda har alltså kapacitet att ta emot Brommas kommersiella flygtrafik nu och för överskådlig tid framöver utan en fjärde start- och landningsbana.
En flytt av Brommas flygtrafik till Arlanda skulle vara mycket positiv för näringslivet och arbetsmarknaden i Sigtuna kommun.
Sigtuna kommun bör i sitt remissvar på den senaste Bromma-utredningen säga till den nya regeringen att man välkomnar Bromma-flygtrafiken till Arlanda, men samtidigt tydligt påpeka att det inte behövs någon fjärde start- och landningsbana för detta. Men att en tydlig satsning behövs på förstärkning av hela Arlandaområdet som en viktig resurs för kommunen, regionen och landet. Detta borde innebära krav på utvecklandet av Arlanda till en verklig trafiknod där flyg, järnväg och kollektivtrafik samverkar och samordnas. Som minst måste på/av-stigningsavgiften på Arlanda C förhandlas bort och kollektivtrafiken till/från/inom hela området förstärkas. I dag är bilen det allt dominerande färdsättet för både passagerare, anställda och andra besökare till området.
- David Lundqvist, fristående S-debattör, Märsta
- Lars Wedén, fristående MP-debattör, Sigtuna
redaktion@marsta.nu