Sigtunabon Annika Bröms, regionchef på Svenskt NäringslivFoto: Pressbild/Svenskt Näringsliv

Sigtuna avancerar på näringslivsranking

Sigtuna kommuns företagsklimat tar ett kliv upp på Svenskt Näringslivs årliga ranking.

Sigtuna kommun placerar sig på plats 47 i Svenskt Näringslivs årliga ranking, ett kliv med 12 placeringar sedan 2018.
– Sigtuna har en uttalad strategi att bli mer näringslivsvänliga. Kommunen har nu bland annat öppnat upp för att inom ramen för Lagen om Valfrihetssystem, LOV, tillåta privata aktörer inom hemtjänsten, vilket är mycket positivt. För att Sigtuna ska kunna mäta sig med de bästa måste en kulturförändring till, där målet är att bli mer serviceinriktad i sitt myndighetsutövande, kommenterar Annika Bröms, regionchef, Svenskt Näringslivs Stockholm.

Solna toppar dock rankingen för tolfte året i rad. Sollentuna är tvåa i länet på plats fem, Väsby tappar från plats fyra till 11 men är trea i länet. Även en annan grannkommun, Upplands-Bro, ligger i toppen på plats 16. Sigtuna är först på tionde plats i länet. Länets sämsta företagsklimat finna i Södertälje som är på plats 208. Vallentuna har klivit upp 58 platser till plats 75.
– Vi har mätt företagsklimatet i Sveriges kommuner i 20 år. Under den tiden har vi kunnat se stora förbättringar och arbetet med företagsklimatet står högt upp på många kommuners agenda. I de mest framgångsrika kommunerna finns en kultur som genomsyrar hela organisationen. Solna stad är tydlig med att företagen är viktiga. Det märker företagen, de blir lyssnade på och får information som är viktig för dem, säger Annika Bröms, regionchef, Svenskt Näringsliv.

30 000 företag har svarat på årets enkät som genomfördes mellan januari och april av Demoskop på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Näringsliv. Rankingen baserar sig till två tredjedelar på det som framkommer från enkätundersökningarna, en tredjedel är statistiska faktorer.

Rituals öppnar butik i Arlandas nya Marknadsplats

Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.

Wolt lanseras i Sigtuna och Märsta

Näringsliv Den digitala handelsplattformen Wolt etablerar sig i Sigtuna och Märsta, vilket gör det möjligt för invånarna att få mat, livsmedel och andra varor levererade till dörren inom 30 minuter.

Stjärnkrögare etablerar i McDonalds gamla lokaler

Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening