Foto: Scandinavian XPO/Illustration

Scandinavian XPO startar enligt planerat

Scandinavian XPO som planerar öppning till vintern kommer att satsa på säkra möten under pandemin.

Vid årsskiftet öppnar Scandinavian XPO upp som vanligt trots coronapandemin:
– För att kunna dra igång på ett säkert sätt – för såväl kunder, besökare, samarbetspartners och medarbetare – har vi tagit fram planen Safe Event, säger Staffan Littmarck, vd på Scandinavian XPO.

Bland åtgärderna för eventen finns att man ska utnyttja storleken och flexibla ytor för att erbjuda coronasäkrade möten och event.
– Vi har till exempel möjlighet att avgränsa rum i anläggningen för att kunna hålla isär olika grupper och erbjuda olika entréer för in- och utpassering. Vi har också många sätt att ta sig hit på och flera ställen där man kan parkera. Dessutom har vi haft möjlighet att under byggskedet addera på sådant, till exempel tekniska lösningar, som vi ser kommer behövas för att kunna erbjuda våra kunder en säker mötesarena.

Man kommer kunna hantera evenemang med 500 sittande. Om evenemangen sker i slutna sällskap så finns inga restriktioner för antalet deltagare. Men man vill ändå möta deltagares oro med säkra lösningar.
– Vi ser att många bokar om och en del bokar av. Vi är på kundens sida och arbetar agilt för att kunna möjliggöra coronasäkrade möten och event samt konferenser där alla kan känna sig trygga, säger Anna Bauer, Business Director på Scandinavian XPO.

Närheten till Arlanda är också en fördel då deltagarna nu slipper åka in till Stockholm, då kan man delta i ett slutet evenemang och därefter bege sig hem.
– Jag tror att evenemangen framöver kommer att sträcka sig över längre tid för att låta deltagarna vara med vid olika tillfällen och att det är i den änden vi får börja, i en mindre skala. För att behovet av att träffas fysiskt finns går inte att bortse från – även om jag tror att det digitala alternativet alltid kommer erbjudas framåt, säger Anna Bauer.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening