Satsning på att få ut fler kockar i arbete
Sigtunas Hotellnätverk startar upp ett samarbete med Arbetsförmedlingen för att få ut fler utbildade kockar i arbete.
För att råda bot mot kockbristen inom den svenska besöksnäringen så har Sigtunas hotellnätverk och Arbetsförmedlingen startat ett pilotprojekt för att få ut 16 kockar i arbete samt serveringspersonal under augusti 2020.
– Hotellnäringen är stark i Sigtuna med nästan 1 miljon gästnätter per år. Vår destination är känd för hotellens förstklassiga service och prisbelönta restauranger. Vi som destinationsbolag kan genom att skapa ett samverkansprojekt mellan hotellen och Arbetsförmedlingen, hitta en långsiktig lösning för fortsatt rekrytering av personal till anläggningarna, säger Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna.
Åtta av hotellen ingår i projektet som påbörjades redan i våras. Nu har rekryteringen konkretiserats utifrån hotellens behov.
– Kandidater som ingår i projektet är långtidsarbetslösa vilket innebär att de som är över 26 år varit arbetssökande i över ett år och de som är yngre än 26, under minst tre månader. Vi är så glada att kunna erbjuda dem den här chansen, säger Christina Delryd Företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.
Hotellen har själva fått vara med och påverka hur utbildningen ska se ut. De åtta hotellen som medverkar är 909 Sigtuna Stadshotell, Radisson Blu Airport Terminal Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Steningevik, Clarion Hotel Arlanda Airport, First Hotel Arlanda och Stora Brännbo Konferens och Hotell. Enligt den senaste prognosen från Tillväxtverket så behövs ytterligare 5500 kockar fram till 2023.