Satsning för att stoppa bidragsfusk
Kommunen utökar 2,5 heltidstjänster för att stoppa bidragsfusk bland kommuninvånarna: - Invånarnas skattepengar ska användas ansvarsfullt och att fusk förekommer är givetvis helt oacceptabelt. Därför satsar vi nu kraftfullt på att stoppa och motverka detta, säger Mattias Askerson (M), ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.
Andelen socialbidragstagare i Sigtuna kommun är på 0,6 procent av den vuxna befolkningen. En andel som är för hög då kommunen nu ska ta krafttag mot bidragsfuskare.
– Invånarnas skattepengar ska användas ansvarsfullt och att fusk förekommer är givetvis helt oacceptabelt. Därför satsar vi nu kraftfullt på att stoppa och motverka detta. Vårt arbete ska vidareutvecklas utifrån framgångsrika exempel från andra kommuner, säger Mattias Askerson (M), ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.
Utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen förstärkts med 2,5 tjänster för att upptäcka fel, förhindra utbetalningar samt kräva tillbaka pengar som betalats ut på grund av medvetet fusk. Man kommer även polisanmäla misstänkta bidragsbrott. Enligt ett pressmeddelande från kommunen finns det exempel från andra kommuner där personer som fått försörjningsstöd samtidigt genom kriminalitet och svarta inkomster finansierat dyra bilar, klockor och resor.
I praktiken kommer det fungera på så sätt att man kontrollerar fler som fått stöd, man gör stickprov och utvecklar samarbetet med polisen, Skatteverket, Försäkringskassan och hyresvärdar. Även kommunens bygglovsenhet är involverad.
– Andra kommuner har jobbat framgångsrikt med att minska bidragsfusk och vi kan dra nytta av deras erfarenheter. Nu har vi möjlighet att upptäcka fler osanna uppgifter, till exempel om någon uppger att hen bor ensam, men att det i själva verket finns andra personer med inkomster i hushållet, säger Olive Carlson, chef för enheten Arbete och försörjning på Sigtuna kommun.