SAS-plan tankar extra
SAS-plan till Arlanda tvingas tanka mer på grund av situationen med drönare i luftrummet rapporterar Expressen.
märsta.nu rapporterade nyligen att Pilotfacket övervägt att införa krav på extratankning när de ska in till Arlanda. Nu har SAS börjat tanka extra skriver Expressen:
– Situationen är ohållbar, säger Tomas Gustafsson, ordförande i Pilotföreningens flygsäkerhetskommitté och kapten på SAS till tidningen.
Två plan hävdade bränslebrist
Flera gånger i augusti har Arlandas luftrum stängts på grund av drönare. Pilotfacket var kritiska till att det stängdes så fort drönare visade sig och kallade situationen ohållbar eftersom stängningen per automatik varade i minst 30 minuter. Två gånger om har dock plan tvingat sig ner ändå på grund av bränslebrist. Nu har SAS börjat rekommendera en ytterligare bränslereserv skriver Expressen:
– Säkerhet kommer alltid i första hand inom SAS och i färdplaneringen inför flygningar tas alla parametrar i bränsleplaneringen. Färdplaneringsprocessen med planering av bränsleförbrukning har nu ytterligare skärpts med anledning av drönarsituationen, säger SAS Sveriges presschef Fredrik Henriksson till Expressen.
Tankar så lite som möjligt
Planen försöker flyga med så lite bränsle som möjligt för att hålla planen lättare och därmed kostnaden lägre. Svensk Pilotförening ser allvarligt på händelserna med drönare i luftrummet:
– En kollision med en drönare kan få ödesdigra konsekvenser. Samtidigt efterlyser vi att man gör en samlad bedömning när man stänger flygplatsen. En drönare i en kontrollzon stänger per automatik flygplatsen i 30 minuter enligt de direktiv som styr i dag. Vi ser det som orimliga konsekvenser att flygplanen ska tvingas deklarera nöd eller gå till alternativa flygplatser. Det skapar en oerhörd stress på flygoperationerna säger Tomas Gustafsson på Svensk pilotförening till Expressen.
Behöver inte stänga
Piloterna vill att det blir en ändring i reglementet så att kontrollzonen inte per automatik stängs vid drönarlarm, särskilt om det kommer larm om drönare som inte hotar själva inflygningen utan befinner sig i utkanterna av zonen.
– Situationen är ohållbar. Vi kan inte ha upprepade flygplatsstängningar. Drönare i närheten av flygplan och helikoptrar ska vi ta på första allvar. Men det behövs en lite mer pragmatisk hållning, fortsätter Tomas Gustafsson