Så ska nytt tågkaos undvikas
Under 2017 ställdes omkring 5000 pendeltågsavgångar in, för att undvika liknande kaos i framtiden ska MTR och SL vidta ett antal åtgärder rapporterar Mitt i Stockholm.
Pendlarkaosets största problem förra året då omkring 5000 avgångar ställdes in var personalbrist, brist på vagnar, spårunderhåll och spårspring. 2750 avgångar ställdes in på grund av bristande underhåll som växel- och signalfel rapporterar tidningen Mitt i Stockholm.
För att lösa problemen och undvika nytt kaos nästa år har Trafikverket, SL och MTR genomfört en del åtgärder. Trafikverket har monterat fågelskydd på anläggningar, bytt kontaktledningar och bygger om spår, att tågen kör på Citybanan innebär också mindre påverkan eftersom spåren är nyare.
För att komma tillrätta med spårspring har värmekameror monterats upp, stängsel byggts och gummimattor lagts ut med piggar på spårområdet. Vagnbristen berodde främst på garantifel på nya vagnar och ska nu vara under kontroll. MTR har startat två utbildningar för lokförare för att minska behovet av inhyrd personal.
Bemanningen ska vara i balans från och med november och enbart några avgångar kan behöva ställas in på grund av personalbrist. Lokförarutbildning som krävs för att köra pendeltåg pågår i mellan 37-44 veckor.
tips@marsta.nu