Foto: Pressbild

Så ska fler lockas till Sigtuna

Destination Sigtuna välkomnar det beviljade anslaget på en halvmiljon från Region Stockholm: - Vi är otroligt glada och lättade över att Region Stockholm nu valt att stötta oss i detta kritiska läge, säger Anna Lakmaker, VD.

På tisdagen blev det klart att Destination Sigtuna beviljas 500 000 kronor från Region Stockholms hållbarhets- och skärgårdsanslag, pengar som ska användas till ett marknadsförings- och affärsprojekt i syfte att främja besöksnäringen i regionen.
–  Besöksnäringen är en basnäring i Sigtuna och i den senaste mätningen från 2018 omsatte besöksnäringen 42,7 miljarder kronor, inkl. flygverksamheten på Stockholm Arlanda Airport. Sedan mars har i princip hela näringen avstannat och många företag har förlorat över 95 procent av sina intäkter genom uteblivna gäster och besökare samt inställda möten och evenemang, säger VD Anna Lakmaker i ett uttalande.

Sedan tidigare har Destination Sigtuna fått ett driftbidrag från kommunen på 500 000 kronor:
– Vi kommer att använda de 500.000 kronorna från Region Stockholm tillsammans med det ökade driftbidraget om 500.000 kronor från Sigtuna kommun, till att erbjuda affärsutveckling för näringen och för att marknadsföra mötesdestinationen Sigtuna, berättar Anna Lakmaker.

Destinationens synlighet kommer att vara i fokus och man kommer att stötta de lokala hotell- och mötesanläggningar som finns för att återfå gäster och därmed återskapa arbetstillfällena.
– Vår lokala besöksnäring är inte bara viktigt för oss i Sigtuna utan för hela Sveriges besöksnäring. Arlanda är för många besökare, både från andra delar av Sverige och hela världen, porten till hela vår region och vårt land. Om vår besöksnäring kollapsar kommer det ge svallvågor i hela Sverige, fortsätter Lakmaker.

Rituals öppnar butik i Arlandas nya Marknadsplats

Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.

Wolt lanseras i Sigtuna och Märsta

Näringsliv Den digitala handelsplattformen Wolt etablerar sig i Sigtuna och Märsta, vilket gör det möjligt för invånarna att få mat, livsmedel och andra varor levererade till dörren inom 30 minuter.

Stjärnkrögare etablerar i McDonalds gamla lokaler

Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening