Repliken: Ideologi eller invånarens bästa?
Det är intressant att se hur Socialdemokraterna väljer vilken statistik och fakta de ska bygga sina argument på. Är det för att vilseleda eller för att de inte accepterar fakta som visar annat än partiboken säger?
Socialdemokraterna hänvisar bland annat till en mätning av kundnöjdheten inom äldreomsorgen som utfördes under tiden mars-maj 2020, det vill säga en period med hemtjänst i såväl kommunal som extern regi. De externa utförarna hade då haft en hel månad på sig att förbättra resultaten. Alla borde förstå att det inte är rimligt att döma ut de nya externa utförarna utifrån denna mätning.
Parallellt med detta påstår Socialdemokraterna att vi inte vidtagit några åtgärder för att förbättra hemtjänsten under våra tre år vid makten. Intressant, med tanke på att hemtjänsten under de femton åren som Socialdemokraterna hade makten i Sigtuna placerade sig bland de 25% sämsta och lägst rankade kommunerna i landet. Tycker inte Socialdemokraterna att de äldre förtjänar en bättre hemtjänst än så?
Såväl i opposition som efter maktskiftet har en av våra viktigaste prioriteringar varit att kvaliteten i äldreomsorgen och framförallt hemtjänsten måste höjas. Att låta externa utförare ta över delar av hemtjänsten har varit ett medvetet och välgrundat drag för att få till en genomgripande förändring i en verksamhet som uppvisat dåliga resultat under lång tid. Andra exempel är de nyligen fattade besluten om kvalitetshöjande åtgärder utifrån de utvecklingsområden som identifierats efter höstens brukarundersökning och beslutet på Äldre- och omsorgsnämndens senaste sammanträde om att fördela statliga medel till hemtjänsten med syfte att höja kvaliteten.
Revisionsrapporterna som Socialdemokraterna hänvisar till är utförda av oberoende och professionella revisorer, KPMG, och kommunens lekmannarevisorer, fd politiker i Sigtuna. KPMG väljer att väga in upphandlingen av hemtjänsten som en kvalitetshöjande åtgärd. Kommunens lekmannarevisorer medger att beslutet att genomföra upphandlingen av hemtjänsten hade syftet att höja kvaliteten, men att åtgärden i sig inte ses som en kvalitetshöjande åtgärd.
Undrar om det är de professionella revisorerna eller lekmannarevisorerna som är mest tillförlitliga?
Vi säger det igen – till skillnad från tidigare socialdemokratiska kommunledningar vidtar vi åtgärder, vi följer upp och vi utvärderar för att höja kvaliteten på tjänsterna vi tillhandahåller. Det är där vi är nu. Vi är inte på något sätt i mål och vi fortsätter arbetet hela tiden med invånarnas bästa för ögonen. Men vad gör Socialdemokraterna? Jo, på ideologiska grunder klagar de över allt vi gör. För det som kanske förbryllar mest, är varför de envisas med att få tillbaka en lågkvalitativ kommunal hemtjänst om det inte beror på ideologisk övertygelse?
Vi har försökt hitta svaret på detta och gått tillbaka i tiden för att se vilka argument som använts i ärendet om att upphandla hemtjänsten. Vid åtminstone två tillfällen har Socialdemokraterna öppet hänvisat till ideologi.
Följande textrader är tagna ur socialdemokratiska reservationer i beslut om upphandlingen:
”Socialdemokraterna yrkar avslag på ärendet av principiella skäl då vi anser att denna verksamhet ska skötas i kommunens regi.” (2019-08-14)
”Vi socialdemokrater har tidigare reserverat oss i andra föreliggande ärenden om upphandlingen av hemtjänsten då vi anser att man inte bör upphandla hemtjänsten av principiella skäl.” (2019-11-27)
Om det inte är ideologi, vad är det då?
Som sagt, vi har mycket kvar att göra och vi fortsätter göra vad vi kan för att höja kvaliteten på det som Socialdemokraterna lämnade till oss. Och vi gör det alltid med invånarnas bästa för ögonen.
- Josefin Brodd (M), ordförande äldre- och omsorgsnämnden
- Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande
redaktion@marsta.nu