Plan till Arlanda kan tvingas tanka mer
Pilotfacket och Flygsäkerhetskommittén är trötta på att Arlandas luftrum stängts tre gånger inom loppet av en vecka, rapporterar Flygtorget.se
Ett förslag om att tvinga plan att tanka på mer bränsle när de ska till Arlanda övervägs av Flygsäkerhetskommittén rapporterar Flygtorget.se Två plan ska ha hamnat i nödläge i samband med att Arlandas luftrum stängt på grund av drönare.
Plan dirigerades om
Enligt Flygtorget.se har även planen fått vänta för att sedan omdirigeras till Sundsvall, Åbo och Skavsta där de fått tankas med nytt bränsle och därefter tillbaka till Arlanda. Även Pilotföreningen har reagerat på incidenterna:
– Drönare i kontrollerat luftrum ska tas på största allvar då en kollision mellan drönare och flygplan eller helikopter kan få mycket allvarliga konsekvenser, skriver det i ett pressmeddelande till Flygtorget.
Extrabränsle kan bli nödvändigt
Pilotfacket menar att det inte behöver vara norm att stänga en flygplats för att ett drönare hittats i luftrummet. Vid flera av incidenterna ska flygning med drönare inte ens ha ägt rum i Arlandas omedelbara närhet. Piloter kommer nu att överväga att tanka på mer trots att Arlanda har två landningsbanor och egentligen inte kräver att planen tankar extra.
– Även om inga rekommendationer om extra bränslemarginaler har utfärdats av Transportstyrelsen eller Flygtrafiktjänsten så uppmanar vi piloter att starkt överväga att tanka på extra bränsle vid flygning till Arlanda, skriver Flygsäkerhetskommittén som menar att den nuvarande situationen på Arlanda inte längre är hållbar, uppger Pilotfacket.
Man kräver nu att ansvariga, i första hand Transportstyrelsen och ledningen för Flygtrafiktjänsten inleder dialog med involverade parter för att förebygga att liknande kritiska situationer inte blir norm på Arlanda.