Pendeltåg till Arlanda går back
Pendeltåget till Arlanda är en ren förlustaffär för skattebetalarna och efter att avtalet går ut i år ska SL ta ställning till en fortsättning, rapporterar Mitt I.
Både SL och resenärer betalar för att pendeln ska stanna på Arlanda Central, sedan biljettpriset höjdes i september har resenärerna minskat ännu mer rapporterar Mitt I Stockholm. Politikerna i landstingsfullmäktige ska nu ta ställning till om tågen ska fortsätta gå dit. SL har sett det som trafiknytta att ha ett pendeltåg som trafikerar sträckan. 8 miljoner kronor om året är förlusten på att stanna vid Arlanda.
(V) negativt
Anledningen är att spåren, Arlandabanan, ägs av A-Train som kör Arlanda Express. Ett gammalt avtal mellan regeringen och konsortiet som bygge Arlandabanan i mitten av 90-talet. Politiskt är Vänsterpartiet mest negativt till en fortsättning medan Miljöpartiet och Alliansen gjort upp om kollektivtrafiken vilket även omfattar stopp vid Arlanda.
– Kostnaden är hög och vi är kritiska mot det men samtidigt ser vi inte att vi kan avstå. Kollektivtrafiken ska byggas ut, inte minska, säger Tomas Eriksson (MP) till tidningen.
Delat inom Alliansen
Inom Alliansen kan (KD) tänka sig säga nej medan Liberalerna lutar åt ett ja, Centerpartiet och Moderaterna anser att det är en kostnadsfråga:
– Vi ska eftersträva att det blir en så kostnadseffektiv lösning för skattebetalarna som möjligt och att det inte går ut över den andra trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.
A-Train börjar betala
Det hårt kritiserade avtalet mellan A-Train och staten ändras dessutom i år så att staten nu får 5 procent av omsättningen in till statskassan skriver A-Trains VD Per Torstensson i en debattartikel till Dagens Industri. Utöver det betalar A-Train moms och andra skatter i Sverige.