Påtvingad privat hemtjänst fungerar dåligt
Den 1:a april tilldelades kommunens hemtjänstbrukare en privat utförare som de varken kunnat välja själva eller kan välja bort mot ett annat alternativ. I ett helt år måste våra äldre som har behov av hemtjänst anlita detta företag och inte förrän det första året gått så har de möjlighet att välja det andra företaget om de vill. Sedan är alternativen slut i den påtvingade privata hemtjänsten.
Anledningen till att den moderatledda kommunledningen var så ivrig att privatisera hemtjänsten grundade sig på en rent borgerlig ideologi, men till kommuninvånarna sa man att den kommunala hemtjänsten var dålig och att den skulle förbättras om privata utförare tog över istället.
Vi har förståelse för att hemtjänstföretagen har haft en svår start med anledning av coronapandemin men det ursäktar inte brister inom omsorgen och arbetsmiljön. Detta borde ansvariga i den moderatledda kommunledningen haft bättre koll på, uppföljningen har uppenbarligen brustit.
Vi socialdemokrater vill att våra äldre invånare ska få den bästa omsorgen och vården. De har varit med och byggt upp välfärdssamhället och de har rätt till en trygg och fin tid på ålderns höst. Personalen inom äldreomsorgen måste självklart få arbeta under trygga och avtalsenliga villkor, det är ett krav från oss socialdemokrater och något som kommunledningen måste ha koll på.
I slutet av april visade det sig att omsorgen och arbetsmiljön på ett av de två bolagen som tagit över hemtjänsten var under all kritik. Nu i juni kommer signaler om att även det andra företaget brottas med problem, som att personal slutar och att brukare säger upp sin hemtjänst på grund av bristande kvalitet och oro för coronasmitta.
2019 presenterades siffror om att Sigtuna kommun hade den tredje sämsta hemtjänsten i Sverige. Ett fritt fall på nästan 10 procentenheter som skett under den tid som borgarna styrt kommunen. Anledningen var nedskärningar och strukturförändringar inom den kommunala hemtjänsten, vilket medförde att mer timanställd personal användes istället för tillsvidareanställd personal. Antalet hemtjänstpersonal som besökte en brukare under en tvåveckorsperiod ökade från 13 till hela 17 olika personer. Detta är något av ett typiskt borgerligt tillvägagångssätt när målet är att privatisera verksamheter. Först försämrar man den kommunala verksamheten medvetet genom att göra nedskärningar och sedan föreslås en privatisering som en lösning på verksamhetens problem.
Socialdemokraterna kan nu konstatera att de första månaderna med privatiserad hemtjänst varken gett en förbättrad hemtjänst eller guldstjärna till borgarna som fattat beslutet om att påtvinga kommunens äldre en privat utförare, som de varken kunnat välja själva eller kan välja bort mot ett annat alternativ.
- Gunilla Johansson (S) 2:e vice ordförande i Äldre- och omsorgsnämnden
- Marie Axelsson (S) Oppositionsråd
redaktion@marsta.nu