Olivia från Rosersberg med på Unga Forskare om ChatGPT i skolan
Olivia Karlsson, en gymnasieelev från Rosersberg som studerar på NTI Sollentuna, deltog nyligen i Unga Forskare, Sveriges största vetenskapsmässa och tävling för gymnasieprojekt inom naturvetenskap, teknik och matematik. Tillsammans med en klasskamrat utförde Olivia ett projekt om ChatGPT, en artificiell intelligens för textgenerering.
Olivia och hennes klasskamrat undersökte hur väl ChatGPT kunde skriva ett gymnasiearbete och om det skulle kunna uppfylla Skolverkets krav för ett sådant arbete inom teknikprogrammet. Resultatet av deras undersökning visade att ChatGPT inte kunde producera så avancerade uppgifter som rapporter på grund av dess bristande förmåga att källhänvisa. Däremot fungerade tjänsten utmärkt som ett hjälpmedel för enklare textuppgifter som inte krävde lika mycket informationshämtning eller källkritiskt tänkande.
Olivia och hennes klasskamrat drog slutsatsen att skolvärlden behöver anpassa sig till dessa genererande AI:s genom att inkludera ChatGPT i skoluppgifter. De föreslog att lärare bör informera och lära ut mer om positiv användning av botten och ge förslag på prompts som kan användas. Dessutom betonade de vikten av att eleverna inte förlitar sig för mycket på botten och att de behåller förmågan att skriva de texter som ChatGPT inte kan producera.
För att lärare ska kunna känna sig trygga med betygsättningen utan att oroa sig för plagiat från ChatGPT föreslog de också att kunskapskraven behöver omprövas för att ta hänsyn till den ökande användningen av AI och dess inverkan på skolarbetet. Hur det gick för Olivia och Theo? Det blev ingen finalplats men dom kom till semifinal.
tips@marsta.nu