Clarion Hotel ArlandaFoto: Clarion Hotel Arlanda

Ökad efterfrågan på hybrid- och digitala möten

Nordic Choice Hotels som har flera hotell i kommunen satsar på hybrid- och digitala möten.

Choicekedjan med hotell på Arlanda och Scandinavian XPO har märkt en ökad efterfrågan på hybrid- och digitala möten. Det innebär att man vill genomföra möten i enlighet med restriktioner och myndigheternas råd.
–  Vi antog snabbt utmaningen att hitta säkra och trygga lösningar för möten i en tid som präglas av restriktioner och avrådan från resor. Vi började därför redan för snart ett år sedan erbjuda streaming på vissa hotell. Det blev så populärt att vi tidigt insåg att vi var tvungna att expandera med fler och bredare erbjudanden. Vi samarbetar därför med både Zoom och nordiska teknikleverantörer för att säkerställa det mest professionella genomförandet av både små och stora möten, säger Bjørn Arild Wisth, vice koncernchef, Nordic Choice Hotels.
Den populäraste versionen av hybridmötena är att deltagarna sitter i små grupper på olika platser men samlas i samma möte.
– Vi har genomfört möten med deltagare i både olika städer och i olika länder och fått mycket god feedback om stabilitet, flexibilitet och hög teknisk kvalitet. Som en liten bonus har vi också skapat mat- och dryckesmenyer som gör att alla kan ha samma upplevelse, oavsett om du är i Göteborg, Trondheim, Stockholm eller Helsingfors, säger Anant Vithlani, försäljningsdirektör på Nordic Choice Hotels.
Bland kunderna som varit nöjda finns NCC:
– Mitt under brinnande pandemi och i en situation då vi kanske mer än någonsin behövde mötas så hjälpte Nordic Choice Hotels oss att arrangera hybridmöten där vi band samman deltagare i Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Allt funkade sömlöst där allt från teknik till mat var synkat och vi kunde genomföra vårt möte utan att att behöva resa, säger Catarina Molén-Runnäs, affärsområdeschef NCC Building Nordics.

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Ny direktlinje från Arlanda till Bukarest

Näringsliv Från den 2 mars 2025 lanserar det rumänska flygbolaget AnimaWings en ny direktlinje mellan Arlanda och Bukarest. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på torsdagar och söndagar, med ett Airbus A220-flygplan som har plats för 137 passagerare, varav 12 i business class.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening