Så här blir nya food hallenFoto: Swedavia

Nya food hall får pristak

I vad som beskrivs som en största kommersiella satsningen på Arlanda någonsin kommer det att finnas en food hall: - Resenären ska enkelt kunna ta del av ett varierat matutbud med smaker från olika delar av världen och utbudet ska tillgodose alla de olika typer av behov som resenärerna kan tänkas ha oavsett tid på dygnet, berättar Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning, på Swedavia.

märsta.nu har tidigare rapporterat om den nya marknadsplatsen på airside meds shoppinggata. Ett antal nya restauranger har också offentliggjorts till den nya foodhallen. Totalt blir det 11 000 kvadratmeter shopping och mat på Terminal 5:s nya airside. Det blir fokus på ett brett utbud och mer hälsosam mat. Arlanda som även kritiserats för sina höga matpriser får inte ligga högre i pris än jämförande utbud på stan.
– Resenären ska enkelt kunna ta del av ett varierat matutbud med smaker från olika delar av världen och utbudet ska tillgodose alla de olika typer av behov som resenärerna kan tänkas ha oavsett tid på dygnet. Sammantaget ska utbud och upplevelse bidra till en minnesvärd upplevelse som man vill dela med andra och uppleva snart igen, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning, på Swedavia.

HMSHist kommer vara den ledande aktörer för mat och dryck med ett flertal restauranger och barer på Arlanda. Bland de nya satsningarna finns La Neta, Bun Meat Bun och Baba Grill. Ett flertal barer och pubar öppnas också.
– Utvecklingen av Stockholm Arlanda Airports mat- och dryckesutbud gav oss en möjlighet att utöka våra koncept. Vår omfattande varumärkesportfölj och starka lokala relationer skapade den perfekta plattformen från vilken vi kunde skapa en vacker och äkta svensk gästupplevelse, säger Sytze van der Aa, HMSHost International’s Regional Managing Director för Europa.

Etableringarna väntas ge ett stort antal arbetstillfällen i Sigtuna kommun. Något som är välkommet efter åren med pandemi där lägre aktivitet på Arlanda innebar ökad arbetslöshet bland kommuninvånarna.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening