Foto: Pressbild/Swedavia

Nu öppnar nya marknadsplatsen

Swedavia satsar stort på att förbättra det kommersiella utbudet på Stockholm Arlanda Airport genom att introducera den nya Marknadsplatsen i Terminal 5. Denna satsning är en del av deras långsiktiga strategi som fokuserar på variation, förnyelse och prisvärde för resenärer.

Marknadsplatsen i Terminal 5 är av central betydelse för Arlandas kommersiella utbud och omfattar en 11 000 kvadratmeter stor yta, direkt ansluten till den moderna säkerhetskontrollen. Den kommer att erbjuda mångsidiga mat-, dryckes-, shopping- och servicealternativ, många av dem helt nya för flygplatsen. Målet är att göra shopping, mat och dryck till en del av resenärernas upplevelse och skapa en inspirerande och trivsam miljö.

Swedavias fokus är att locka olika kommersiella aktörer med olika produkter och priskategorier för att skapa en bred variation. De siktar på att förbättra resenärernas upplevelse genom att erbjuda ett brett utbud av restauranger och butiker istället för exklusiv lyxshopping. Ett exempel är den nya, större Taxfree-butiken.

Marknadsplatsen kommer att utvecklas successivt med fler aktörer och förväntas vara helt klar kring årsskiftet 2024-2025. Nästa stora etapp i projektet är öppningen av ”Verandan”, en mat- och dryckessatsning på 4 000 kvadratmeter, som bland annat kommer att innehålla ett fine-dining-koncept och en Food Hall.

Satsningen är baserad på omfattande omvärldsanalys och kundundersökningar och inspireras av internationella flygplatser och konsumtionstrender. Målet är att erbjuda resenärerna en unik och inspirerande shoppingupplevelse med både internationella och lokala erbjudanden och en tydlig skandinavisk touch.

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Ny direktlinje från Arlanda till Bukarest

Näringsliv Från den 2 mars 2025 lanserar det rumänska flygbolaget AnimaWings en ny direktlinje mellan Arlanda och Bukarest. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på torsdagar och söndagar, med ett Airbus A220-flygplan som har plats för 137 passagerare, varav 12 i business class.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening