Norwegian rapporterar högsta siffrorna på 18 månader
Det norska flygbolaget Norwegian med betydande flotta på Arlanda rapporterar en imponerande prestation för september månad med över 2 miljoner passagerare och den högsta regulariteten på 18 månader. Denna utveckling markerar en stark återhämtning för flygbolaget sedan pandemins påverkan.
Under september månad välkomnade Norwegian 2 030 052 passagerare ombord på sina flygplan, en ökning med 8 procent jämfört med samma månad föregående år. Bolaget genomförde i genomsnitt flygningar med 80 flygplan i drift och imponerande 99,7 procent av de planerade flygningarna genomfördes som planerat. Bland de få flygningar som inte kunde genomföras som planerat nämndes bemanningsutmaningar vid London Gatwick och nationella strejker i Italien.
En av de mest anmärkningsvärda framgångsfaktorerna för Norwegian var den höga regulariteten på 99,7 procent, den högsta sedan pandemin bröt ut. Denna siffra visar på företagets förmåga att leverera pålitlig service och enkelhet för sina kunder.
Norwegians koncernchef Geir Karlsen uttryckte sin tillfredsställelse med resultaten och betonade betydelsen av stabil och effektiv drift för kunderna: ”September blev ännu en bra månad för Norwegian. Vi hade över 2 miljoner passagerare och den operationella driften ligger i toppskiktet i Europa. Regulariteten är den starkaste på 18 månader och vi genomförde nästan 100 procent av alla planerade flygningar samtidigt som även punktligheten förbättrades. Stabil och effektiv drift ger förutsägbarhet för alla kunder som väljer att flyga med oss.”
Karlsen tillade också att Norwegian nu är i början av vinterprogrammet och att de anpassar sin verksamhet för att möta efterfrågan under den lugnare reseperioden. Han noterade att destinationer i Sydeuropa fortfarande är mycket efterfrågade medan storstadssemestrar i Östeuropa har blivit mer populära under hösten.
tips@marsta.nu