Norwegian firade 20 år på Arlanda

På fredagen 1 september firade Norwegian en bemärkelsedag då det är exakt 20 år sedan flygbolaget inledde sin flygverksamhet från Stockholm Arlanda och därmed i Sverige.

Den 1 september 2003 markerade början på Norwegians resa i Sverige, och sedan dess har över imponerande 70 000 000 passagerare flugit med dem både till och från samt inom Sverige. För Stockholm Arlanda Airport ensam har över 65 000 000 passagerare valt att resa med Norwegian sedan starten.

Förra året firade Norwegian sin 20-årsjubileum sedan flygbolaget grundades. Det hela startade med den allra första flygningen från Oslo till Bergen den 1 september 2002. Sedan dess har över 300 miljoner människor flugit med Norwegian över hela deras omfattande linjenät. Ett år efter detta, den 1 september 2003, expanderade Norwegian till Stockholm Arlanda Airport, och det första flyget från Sverige gick från Arlanda till Oslo Gardermoen. Idag firar Norwegian således 20 år av en framgångsrik närvaro i Sverige.

Norwegians koncernchef, Geir Karlsen, uttryckte sin tacksamhet gentemot alla passagerare som har valt att flyga med dem genom åren och som fortsätter att göra det. Han underströk också Sveriges betydelse som en av deras mest centrala marknader och betonade bolagets mål att erbjuda högkvalitativa flygupplevelser med ett omfattande och varierat linjenät till attraktiva destinationer till konkurrenskraftiga priser.

Med 4 700 anställda är Norwegian en ledande aktör inom flygbranschen. Huvudmarknaden är Norden, och de erbjuder ett omfattande nätverk med över 110 destinationer som kopplar Norden till resten av Europa. I Sverige betjänar Norwegian tio flygplatser, med Stockholm Arlanda Airport som den största, med direktflyg till cirka 50 destinationer. I våras utökade bolaget sina tjänster från två nya svenska flygplatser, Stockholm Skavsta Airport och Växjö Småland Airport, med direktflyg till Spanien.

Charlotte Ljunggren, direktör för Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, betonade betydelsen av Sveriges framstående position på den globala flygresescenen och hur Norwegians långvariga samarbete med Stockholm Arlanda Airport speglar detta förtroende. Flygtillgänglighet spelar en viktig roll när det gäller att attrahera både turister, affärsresenärer och besök från vänner och familj.

Stjärnkrögare etablerar i McDonalds gamla lokaler

Näringsliv En ny restaurang kommer att etableras i Arlandastad, där snabbmatskedjan McDonald’s tidigare hade verksamhet. Bakom satsningen står en välkänd stjärnkrögare, vars identitet ännu inte har offentliggjorts. Restaurangen väntas öppna i början av 2026.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening