Mats Weibull (M), ordförande Bygg- och miljönämnden.Foto: Marie-Therese Karlberg

Norr om Aspvägen och Aspvägens förlängning

Under samrådstiden för förslaget till ny översiktsplan är det synpunkter på eventuell bebyggelse norr om Aspvägen samt Aspvägens förlängning över Ostkustbanan som dominerat debatten, samrådsmöten och inlämnade synpunkter.

Vad gäller området norr om Aspvägen, innebär förslaget i dagsläget att en utredning för att se över möjligheten till bebyggelse ska utredas, inget annat. Idén kommer dessutom från de privata markägarna och med tanke på att området har en strategisk placering i anslutning till befintlig bebyggelse i norra Märsta, bör möjligheten utredas.

Detta ska givetvis göras med hänsyn till områdets förutsättningar som befintliga fornminnen, friluftsliv, närhet till kommunal infrastruktur, kollektivtrafik, vägar samt vatten och avlopp med mera. En utveckling i ett sådant område istället för på platser utan anslutning till tätorten, är också en huvudprincip för andra föreslagna bostadsområden i förslaget till den nya översiktsplanen.

Som alla känner till råder stor bostadsbrist och befolkningsökning i regionen och fler bostäder måste produceras, vare sig vi vill eller inte. Rätten att fritt kunna ströva i andras skogar måste vägas mot behovet av bostäder. Vi har ett gemensamt ansvar att skapa ett tryggt samhälle med goda förutsättningar för invånarna, såväl nya som befintliga. Det största motståndet mot byggnation i grön- och skogsområden handlar alltför ofta om det egna behovet och inte om det skriande behovet av bostäder.

Återigen – samrådsförslaget innebär inte att något beslut om bebyggelse norr om Aspvägen har fattats. Inkomna synpunkter kommer att hanteras i en samrådsredogörelse som sedan utgör underlag för nästa samrådstillfälle och noggrann granskning ska göras innan planen måste antas under senvåren 2022.

Aspvägens förlängning över Ostkustbanan däremot, är en förutsättning för en ombyggnad av hela stationsområdet med nytt stationshus och spåromläggningar. Planering tillsammans med Trafikverket pågår för fullt. Övergången vid Brobyvägen ska ersättas av en gång- och cykelbana under järnvägen, vilket förutsätter en ny planskild korsning över Ostkustbanan norr om stationsområdet. Det handlar inte i första hand om en alternativväg mellan väg 263 och E4 och definitivt inte för tung trafik, som fortsatt kommer att hänvisas till väg 263. Information om planerna för stationsområdet finns (sid 81) i samrådsförslaget och är en sedan länge starkt efterlängtad och välbehövlig uppgradering av Märsta station.

Svar till skribenten Angela Atzori angående hemsidan – Jag beklagar att du upplevde det svårt att hitta sidan om översiktsplanen på webben och har vidarebefordrat din feedback till kommunikationsenheten.

  • Mats Weibull (M), ordförande i bygg- och miljönämnden och vice ordförande i kommunstyrelsen

Slutreplik: Våra äldre ska ha rätt att få välja!

Insändare I sitt svar försöker Moderaterna och Kristdemokraterna ducka problemen med den privatiserade hemtjänsten genom att skapa dimridåer och dra missvisande paralleller. Men det tar inte bort faktumet att kommunen ligger i botten när det gäller brukarnöjdhet och utförandet av hemtjänsten.

repliken: Vi vill ha en hemtjänst av toppklass

Insändare Om man som Marie Axelsson (S) och Tomas Brandell (S) förespråkar en kommunalt driven hemtjänst behöver man motivera det med sakliga argument. Inte med ensidig statistik och genom att blanda uppgifter från olika undersökningar på ett sätt som inte tar hänsyn till helheten.

Vänsterpartiets alternativa budget – en satsning på välfärd och barnen

Insändare Den 28 november antogs majoritetens budget för Sigtuna kommun. Med Moderaterna i spetsen valde man att sänka skatten, vilket för en person som tjänar 30 000 kronor innebär drygt 90 kronor mer i månaden. Men vi i Vänsterpartiet menar att denna skattesänkning kommer att få konsekvenser i form av försämrad välfärd och sämre samhällsservice på lång sikt.

(S)kolan har prio ett!

Insändare Kommunledningens budget är stor förlust för framförallt skolan som förtjänar riktiga investeringar före luftslott och uppblåsta budgetsiffror. Om vi hade styrt hade förskolan, grundskolan och gymnasiet fått 46 miljoner kronor mer än med den budget som M, SD, KD och SfS röstade igenom förra veckan på kommunfullmäktige.

30 år sedan Sverige röstade Ja till EU

Insändare Nu i november har det gått 30 år sedan Sverige röstade ja till att bli medlem i EU. Det är ett av de viktigaste politiska besluten som har fattats i vårt land. Idag är svenska folkets stöd för EU rekordhögt, och skälet är förstås att medlemskapet blivit en vinstlott för Sverige - på en rad olika områden.

Ge särskilda boenden bättre villkor

Insändare År 2023 införde det M-ledda styret i Sigtuna kommun ett köp- och säljsystem för de fyra kommundrivna särskilda boendena för äldre. Ärlinghem och Arhem i Märsta, Ymer i Valsta och Hemskogen i Sigtuna stad skulle inte längre ”få betalt” för de lägenheter som står outhyrda mellan ut- och inflyttningar.

Kvalitetslyft för äldreomsorgen i Sigtuna kommun

Insändare Vi vill tacka alla äldre och era anhöriga för det fina betyg ni gett Sigtunas äldreomsorg i Socialstyrelsens årliga enkätundersökning. På frågan ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” ger ni höjda omdömen inom alla undersökta områden jämfört med tidigare år.

Höj lärarbehörigheten i Sigtuna!

Insändare Den 5 oktober firades Världslärardagen, då vi uppmärksammade de som står i frontlinjen för att forma framtidens samhälle – lärarna. Utbildning är inte bara en rättighet, det är grunden för att bygga långsiktigt hållbara, demokratiska och jämställda samhällen.

Sigtuna tredje sämst i Sverige

Insändare Enligt de senaste siffrorna i SMHIs nationella emissionsdatabas, har Sigtuna kommun haft den tredje största ökningen av växthusgaser i landet sedan 2010.

Friheten att bestämma över sitt eget liv

Insändare Tänk dig att ständigt vara beroende av andra för att göra det som för de flesta är självklarheter, som att ta sig ur sängen på morgonen, borsta tänderna, åka till skola och jobb eller gå ut och ta en promenad.

Nedläggningen av Uppsalapendeln

Ett enormt svek mot pendlarna

Insändare Beskedet att SJ lägger ner Uppsalapendeln är inte bara ett enormt svek mot kommuninvånarna som pendlar till Uppsala och Stockholm, utan även mot de som pendlar till Sigtuna kommun.

slutreplik: Dåligt försök att mörka katastrofala nedskärningar

Insändare Moderaterna säger att hållbarhetsmålen ska integreras i kommunens övriga mål, men hur ska de mätas och följas upp när kommunledningen samtidigt säger upp kommunens hållbarhetsspecialister? Där står Moderaterna svarslösa och försöker blanda bort korten. De duckar också helt frågan om miljömässig hållbarhet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening