Miljöorganisationer sågar Arlandas expansionsplaner
Arlanda vill utöka kapaciteten till 40 miljoner resonörer och därefter 70 miljoner men miljöorganisationen Greenpeace är måttligt roade av planerna rapporterar Svenska Dagbladet.
Swedavias planer för Arlanda är stora, dagens ca 26 miljoner resenärer ska bli 40 miljoner och därefter 70 miljoner, de tre rullbanorna ska bli fyra, minst. Men Greenpeace är måttligt roade av planerna enligt Svenska Dagbladet:
– Det är en väldigt oroande utveckling. De utsläpp som bildas när flygplanen förbränner jetbränsle ger klimateffekter som är ohållbara, säger Rolf Lindahl talesperson i klimatfrågor för miljöorganisationen Greenpeace till SVD.
Även Naturskyddsföreningen kritiska
Inte heller Naturskyddsföreningen tycker att utvecklingen går åt rätt håll:
– Den här massiva expansionen av flyget motverkar andra försök som regeringen gör att minska utsläppen från flyget. Med tanke på Parisavtalet och de klimatmål Sverige har satt upp vill vi verkligen veta hur regeringen tänker i det här fallet, säger Karin Lexén, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, enligt SVD.
”Satsa på tåg som fungerar”
Istället föreslår Karin Lexén en satsning på tåg som fungerar i hela landet. Inte heller om flygbolagen byter bränsleform till biobränsle anses utvecklingen ok.
– Det är inte en långsiktigt hållbar lösning att byta till biodrivmedel. Vi måste ha till andra typer av lösningar som eldrift och det måste flygbranschen jobba hårdare och snabbare med än vad de gör i dag, menar Rolf Lindahl på Greenpeace.
Eldrivna plan enda lösningen
För att verkligen komma tillrätta med bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen så borde branschen verka för eldrivan flygplan, något somAirbus och Siemens testat, men det känns rätt avlägset anser Lindahl som vill att politikerna överlag gör mer. Flygskatten var ett steg i rätt riktning enligt honom men det krävs internationella regleringar där Sverige borde trycka på.