Märsta station bör bli bytespunkt
En satsning på fyra spär mellan Uppsala-Stockholm samt upprustning av Märsta station är nödvändig för effektivare resande i framtiden enligt Mälardalsrådet.
Mälardalsrådet ha lämnat en rapport till regeringen där man menar att samhällsnyttan för pendlandet är 20 miljarder kronor i ökad nytta om man genomför en del satsningar. Bland dessa satsningar finns fyrspår på hela sträckan mellan Uppsala-Stockholm samt en upprustning av Märsta station där regionaltåg kan stanna till och möjliggöra byten mellan pendel- och regionaltåg samt alternativa förbindelser till Arlanda.
– Mälardalsrådets analys sätter kronor och ören på varför staten måste satsa på pendlarna och infrastrukturen i våra län. Det handlar om 20 miljarder i samhällsekonomisk nytta, bara i Uppsala län. Men då måste nödvändiga satsningar som Fyrspåret Uppsala-Stockholm och en ombyggnad av Hjulstabron finansieras fullt ut, säger Johan Örjes (C), regionråd Region Uppsala och regionens representant i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete.
Mälardalsrådet anser att trasiga spår och vägar slår mot både pendlare och företag i Stockholm-Mälardalen och därmed hela Sverige. Även vägtrafiken och E4:an mellan Stockholm-Arlanda lyfts fram, där ska det bli trefiligt hela vägen till Arlanda och förbi Märsta under 2020-talet. Idag upphör trefiligt vid Rosersberg.