Foto: Destination Sigtuna

Många besökte Sigtuna i sommar

Internationella besökare minskade men inhemska ökade, den är slutsatsen om turismen i Sigtuna denna sommar.

Sigtuna stad kryllade av besökare i sommar, särskilt varma sommardagar var det knökfullt längs strandpromenaden. Destination Sigtuna har nu analyserat siffrorna som tagits fram av Benchmark Alliance och en marknadsundersökning som Steninge slottsby och Sigtuna stad gjort.
– Vår besöksnäring har haft en otroligt tuff vår och vi är väldigt glada över att så många besökare hittat till Sigtuna i sommar, trots coronapandemin. Vårt fantastiska läge och varierade utbud med alltifrån vacker natur, vandringsleder och Mälarkust till slotten, golfbanor, restauranger, caféer, shopping, runstenar och ruiner har passat perfekt den här sommaren när många valt att hemestra. Vi har jobbat hårt med att marknadsföra vår destination både inför semestern och under sommaren och det är extra roligt att se att var fjärde besökare var här för första gången, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Lyckad kampanj
Främsta anledningarna till besöket i Sigtuna och Steninge slottsby var att äta, shoppa och promenera. Destination Sigtuna konstaterar att trafiken till deras hemsida ökat under sommaren med 25 procent unika besök. Destinationsbolaget startade arbetet med Hemester-kampanjen redan i mars med fokus på att lyfta fram aktiviteter som man kan göra i kommunen trots rådande aktiviteter.
– Vi ser tydligt att det varit en framgångsrik satsning. Vårt lokala näringsliv har verkligen bidragit genom att vara extremt snabba och flexibla med att öka servicen och anpassa utbudet. Bland annat har flera butiker utökat sitt utbud med hemkörning så att man lättare kunnat shoppa utan att behöva gå in i butikerna. Andra exempel är att flera hotell som vanligtvis håller sommarstängt har öppnat upp sina restauranger och tagit fram hotellpaket för privatgäster och vi har även fått fler spännande utomhusaktiviteter, berättar Anna Lakmaker.

Osäker höst att vänta
Men även om sommaren varit bra så spår man en osäker höst, detta då hotellen tappat 80 procent av sin beläggning under sommaren, i Sigtuna stad var tappet 50 procent. Osäkerheten är stor i hela destinationen enligt ett pressmeddelande från Destination Sigtuna.
– Även om våra hotell och mötesanläggningar följer de rekommendationer som kommer från myndigheterna och själva har genomfört en rad ytterligare åtgärder för att möjliggöra trygga möten, väljer många företag att avvakta med att boka konferenser. När affärsresenärerna uteblir innebär det färre besökare till butikerna och restaurangerna vilket naturligtvis gör hösten osäker för hela det lokala näringslivet, fortsätter Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Norwegian öppnar ny pilotbas på Arlanda

Näringsliv Flygbolaget Norwegian planerar att återöppna en pilotbas på Stockholm Arlanda våren 2025, en bas som stängdes under pandemin när flygindustrin drabbades hårt. Sedan dess har de svenska piloterna varit stationerade på andra baser, främst i Oslo.

Sigtuna klättrar på småföretagarindex

Näringsliv Sigtuna har klättrat i Småföretagarnas Riksförbunds senaste Småföretagarindex och placerar sig nu på plats 152 av 290 kommuner i landet – en förbättring med 61 placeringar från föregående år.

vattenlandet i Rosersberg

Kan dröja två år innan spadtag

Näringsliv Nu när när detaljplanen i Rosersberg är klar kommer Vi Invest att starta arbetet med bygglovshandlingar och noggrann projektering för det nya vattenlandet, en process som beräknas ta omkring ett till två år.

Skyddsvakt på Arlanda prisades

Näringsliv Skyddsvakten på Arlanda, Jean-Pierre Khachaji, har utsetss till Årets säkerhetsperspnal för hans förmåga att hantera utmanande situationer och skapa trygghet.

Sigtunaborna expanderar på Arlanda med ny restaurang

Näringsliv RC Gruppen som drivs av paret Charlotta Söör och Ronny Latva expanderar på Arlanda med en asiatisk restaurang: – Vår ambition är att alltid skapa mervärde på flygplatsen där vi erbjuder en unik smakupplevelse. Råvaran och hantverket står i fokus i kombination med en effektiv och personlig service till alla som är på väg på sin resa. Med Indochine fyller vi ett tomrum i Terminal 5 med ett helt nytt och spännande matkoncept som vi är övertygade om att resenärerna kommer uppskatta, säger Charlotta Söör, grundare och delägare av RC-gruppen.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening