Foto: Destination Sigtuna

Många besökte Sigtuna i sommar

Internationella besökare minskade men inhemska ökade, den är slutsatsen om turismen i Sigtuna denna sommar.

Sigtuna stad kryllade av besökare i sommar, särskilt varma sommardagar var det knökfullt längs strandpromenaden. Destination Sigtuna har nu analyserat siffrorna som tagits fram av Benchmark Alliance och en marknadsundersökning som Steninge slottsby och Sigtuna stad gjort.
– Vår besöksnäring har haft en otroligt tuff vår och vi är väldigt glada över att så många besökare hittat till Sigtuna i sommar, trots coronapandemin. Vårt fantastiska läge och varierade utbud med alltifrån vacker natur, vandringsleder och Mälarkust till slotten, golfbanor, restauranger, caféer, shopping, runstenar och ruiner har passat perfekt den här sommaren när många valt att hemestra. Vi har jobbat hårt med att marknadsföra vår destination både inför semestern och under sommaren och det är extra roligt att se att var fjärde besökare var här för första gången, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Lyckad kampanj
Främsta anledningarna till besöket i Sigtuna och Steninge slottsby var att äta, shoppa och promenera. Destination Sigtuna konstaterar att trafiken till deras hemsida ökat under sommaren med 25 procent unika besök. Destinationsbolaget startade arbetet med Hemester-kampanjen redan i mars med fokus på att lyfta fram aktiviteter som man kan göra i kommunen trots rådande aktiviteter.
– Vi ser tydligt att det varit en framgångsrik satsning. Vårt lokala näringsliv har verkligen bidragit genom att vara extremt snabba och flexibla med att öka servicen och anpassa utbudet. Bland annat har flera butiker utökat sitt utbud med hemkörning så att man lättare kunnat shoppa utan att behöva gå in i butikerna. Andra exempel är att flera hotell som vanligtvis håller sommarstängt har öppnat upp sina restauranger och tagit fram hotellpaket för privatgäster och vi har även fått fler spännande utomhusaktiviteter, berättar Anna Lakmaker.

Osäker höst att vänta
Men även om sommaren varit bra så spår man en osäker höst, detta då hotellen tappat 80 procent av sin beläggning under sommaren, i Sigtuna stad var tappet 50 procent. Osäkerheten är stor i hela destinationen enligt ett pressmeddelande från Destination Sigtuna.
– Även om våra hotell och mötesanläggningar följer de rekommendationer som kommer från myndigheterna och själva har genomfört en rad ytterligare åtgärder för att möjliggöra trygga möten, väljer många företag att avvakta med att boka konferenser. När affärsresenärerna uteblir innebär det färre besökare till butikerna och restaurangerna vilket naturligtvis gör hösten osäker för hela det lokala näringslivet, fortsätter Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

Kaune och Schenker samarbetar i Arlandastad

Näringsliv Keune har inlett ett samarbete med DB Schenker i Arlandastad för att hantera lager och logistik på den nordiska marknaden. Partnerskapet inleddes i slutet av 2024 och ger Keune tillgång till DB Schenkers delade lagerlösning, vilket möjliggör effektiv hantering och tillväxt.

Klart för idrottscentrum i Arlandastad

Näringsliv Arlandastad Group och Arwidsro går samman för att utveckla ett idrottscentrum i Arlandastad, något som välkomnas av Sigtuna kommun: – Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i Arlandastad och Sigtuna kommun. En satsning som den här skapar nya möjligheter för hälsa och välmående. Idrott och föreningsliv spelar en avgörande roll för barn och ungdomars utveckling, och goda vanor tidigt i livet bidrar till bättre hälsa i vuxen ålder. Det här är ett projekt som stärker vår kommun på flera plan och vi gör det tillsammans, säger Mattias Askerson (M) kommunstyrelsens ordförande.

AJet lanserar ny direktlinje mellan Arlanda och Istanbul

Näringsliv Det turkiska lågprisbolaget AJet, tidigare känt som AnadoluJet, etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en ny direktlinje till Istanbul Sabiha Gökçen Airport (SAW). Den dagliga linjen startar den 2 juni och kommer att förbättra flygförbindelserna mellan Sverige och Turkiet.

Ny konceptbutik öppnar på Arlanda

Näringsliv Den 20 mars öppnar konceptbutiken Depart.A.Mental på Arlanda, en butik där varumärken kan hyra in sig under en period och få tillgång till butiksyta, personal och skyltning.

Klart med ny VD till Destination Sigtuna

Näringsliv Destination Sigtuna har utsett Sylvia Nylin till ny vd. Hon kommer närmast från tjänsten som vd på Destination Kalmar och har lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening