Liberalerna: Mer lästid och mindre skärmtid i förskolan
Våra förskolor gör varje dag ovärderliga insatser för våra små barns lärande och utveckling. Här läggs grunden för det framtida lärandet.
Liberalerna vill att små barn ska få tillgång till i huvudsak skärmfria miljöer och att förskollärarna måste få bedöma om, och i så fall när, det är lämpligt att använda sig av digitala lärverktyg. Det finns ett tydligt vetenskapligt stöd för att skärmfria miljöer skapar bättre förutsättningar för barn att utveckla relationer, koncentrera sig och att lära sig grunderna för att kunna läsa och skriva.
Forskare på bland annat Karolinska Institutet och Lunds universitet har konstaterat att barn har svårare att förstå vad som sker på en skärm än i verkligheten. Många studier kopplar även mycket skärmtid till sämre språkutveckling, koncentrationssvårigheter och tvärtemot vad många tror så kan kreativiteten hämmas.
Att lyssna på en digitalt uppläst saga visar samband med sämre hörförståelse jämfört med om en vuxen läser sagan för barnen. Vi vet dessutom att många små barn använder skärmar hemma. Här i Sigtuna kommun satsar vi därför på mer läsning och har infört förskolebibliotek på alla kommunala förskolor, inköp av böcker och bestämt att varje förskola dessutom ska ta fram en egen språkplan. Vi ser redan positiva resultat.
Självklart så lever vi i en digitaliserad och globaliserad värld och det är såklart viktigt med digital kompetens. Men det är inte rimligt att förskolan också blir en plats där skärmarna, enligt läroplanen, kan ta en framträdande plats. Det finns sedan 2018 ett krav i förskolans läroplan på att alla förskolor måste använda sig av digitala lärverktyg i sin verksamhet. Kravet innebär dels att Skolinspektionen kan slå ner på förskolor som inte använder sig av dessa, dels att förskollärarnas egen professionella bedömning väger mycket lätt. Det är naturligtvis inte rimligt.
Därför tar vi bort kravet i förskolans läroplan som säger att digitala lärverktyg måste användas i förskolan. När de ska användas ska det vara utifrån förskollärarens professionella bedömning, ske selektivt och vara byggt på vetenskapligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde. Vi får aldrig tumma på skollagens krav om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
- Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden
redaktion@marsta.nu