Lars-Åke fick vänta nio månader på dusch
I senaste Plus i SVT uppmärksammades valstabon Lars-Åke Larsson som under nio månader varit utan dusch under tiden att en vattenskada utreddes: - Man tar inte hänsyn till människor. Företag ska inte få hålla på och dra ut på processen så att man ska behöva leva så här så länge, säger Lars-Åke Eriksson till SVT.
Lars-Åke Ericsson upptäckte att det rann missfärgat vatten från taket i badrummet, efter kontakt med bostadsrättsföreningens förvaltare som i sin tur kontaktade Folksam där både föreningen och Lars-Åke har sina försäkringar startade en soppa som slutade först nio månader senare efter att Plus varit i kontakt med Folksam.
Ingen ville nämligen hantera skadan
– Man mäter, man river delar av badrumsväggen, mäter igen, river mer, ställer in en torkfläkt och plastar in delar av badrummet. Så där håller det på, berättar Lars-Åke Eriksson.
Anledningen var att man inte ansåg skadeorsaken bevisad och därför ville man inte betala ut någon ersättning, varken från Lars-Eriks privata försäkring eller föreningens.
– a, det som känns är ju att man betalat dyra premier i många år och varit dem trogen i 25 år, med alla sina försäkringar. Och så behandlar de oss så här. Naturligtvis blir man ju arg, säger Lars-Åke Erisson.
Först när Plus kontaktar Folksam ändrar de sitt beslut och kommer fram till att föreningens försäkring ska ersätta skadade utifrån de slutsatser som kommit fram i konsultens rapport.
– Vi beklagar verkligen att det här ärendet tagit en lång tid och vi ska alltid ta beslut och borde ha tagit det här beslutet redan när den sista fuktutredningen kom i februari, säger Charlotte Warg, Folksams avdelningschef för fuktskador, enligt SVT.