Laddbilsförsäljningen minskade i kommunen

Elbilar och laddhybrider har under de senaste åren vuxit i popularitet, men Sigtuna kommun står inför en avvikande trend under det tredje kvartalet 2023 då försäljningen av laddbara fordon minskade. Trots regeringens beslut att slopa elbilsbonusen verkar effekten av denna åtgärd ännu inte ha nått sin fulla potential.

Enligt statistik från det tredje kvartalet 2023 som Newsworthy sammanställt utgjorde 52 procent av alla nyregistrerade personbilar i Sigtuna laddbara fordon, vilket motsvarar 221 nya bilar totalt. Av dessa laddbara fordon var majoriteten renodlade elbilar, som stod för 42 procent av alla nyregistreringar.

Fossildrivna bilar, inklusive elhybrider klassificerade som fossilbilar, utgjorde 46 procent av nyregistreringarna. Under de senaste åren har Sverige sett en markant ökning i försäljningen av laddbara bilar, med ett crescendo mot slutet av 2022, då så mycket som 74 procent av alla nyregistrerade fordon i landet var laddbara.

Sigtuna var inte annorlunda och upplevde en liknande trend, med registreringen av laddbara fordon som toppade på 71 procent under det fjärde kvartalet. Emellertid förutspås det nu att en inbromsning i denna tillväxt kommer att inträffa vid årets slut.

I november förra året överraskade regeringen med att snabbt avskaffa elbilsbonusen. Men på grund av långa leveranstider representeras de bilar som registreras idag huvudsakligen av de som köpts före bonusens avskaffande. Effekten av denna regeländring har ännu inte helt manifesterat sig.

Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden, förklarar: ”Vi förutspår en total försäljningsminskning på 50 procent, där elbilar är de mest drabbade. De som fortsätter att köpa nya elbilar är främst premiumkunder och företag. Vi ser en ökad efterfrågan på effektiva bensinmotorer, men många konsumenter väljer faktiskt att inte köpa något alls. Detta resulterar i att genomsnittsåldern på fordonsparken stiger.”

Mobility Sweden reviderade sin tidigare prognos för helåret och förväntar sig nu att endast 35 procent, snarare än de tidigare beräknade 40 procent, av alla nyregistrerade bilar under 2023 kommer vara eldrivna. Detta motsvarar en minskning från 106 000 till 93 000 elbilar.

En annan anmärkningsvärd trend är att laddhybriderna också har en nedåtgående bana. Under det senaste kvartalet i Sigtuna registrerades 92 elbilar och endast 22 laddhybrider, vilket tyder på att rena elbilar fortfarande dominerar marknaden.

Trots den senaste nedgången i försäljningen av laddbara bilar i Sigtuna kommun är det viktigt att notera att den övergripande trenden i Sverige har varit positiv, och det återstår att se hur den laddbara fordonsmarknaden kommer att utvecklas när effekterna av regeringsbeslutet att ta bort elbilsbonusen fortsätter att påverka marknaden.

Fem utanförskapsområden i kommunen

Nyheter SCB och Boverket har i en ny rapport identifierat fem områden i Sigtuna som utanförskapsområden. Syftet med rapporten är att både identifiera och rikta insatser i områdena.

Sigtunaseniorer i gamingprojekt

Bostad Seniorer från BRF Trollberget i Sigtuna deltar i ett pilotprojekt som Riksbyggen och Tele2 lanserat där syftet är att minska det digitala utanförskapet.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening