Foto: Swedavia/Victoria Ström

Kraftig omsättningsminskning för Swedavia

Swedavia backade med en miljard till och med det tredje kvartalet i år och framtiden ser mörk ut för Arlandas ägare.

Bara 8,7 miljoner reste från Sweavias samtliga flygplatser fram till och med september, Arlanda stod för större delen, strax över sex miljoner resenärer. Omsättningen har mer än halverats och uppgick till cirka 2 miljarder samt att nettoresultaten innebar minus cirka 1,1 miljarder kronor.
– Under tredje kvartalets inledning såg vi en viss återhämtning av efterfrågan, men den har tyvärr stannat av och antalet resenärer är fortsatt kvar på historiskt låga nivåer. Den unika situation som vi befinner oss i innebär stora påfrestningar för Swedavia som bolag, då vi är helt beroende av intäkterna från flygplatsverksamheten. Vi vidtog tidigt kraftfulla åtgärder för att anpassa oss till de nya förutsättningarna. Men när resandet i princip upphör förlorar vi våra intäkter, vilket avspeglas i periodens resultat, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Swedavia har redan varslat personal i mars och verkställde dessa under tredje kvartalet. Man fick ett viktigt aktieägartillskott från staten vilket var nödvändigt för att kunna fullfölja uppdraget som flygplatsägare.
– Det mesta tyder idag på att det kommer att dröja flera år innan resandet närmar sig de nivåer som rådde innan pandemin. Samtidigt är nationell och internationell tillgänglighet en absolut nyckel för att framgångsrikt återstarta samhällen och ekonomier. Sverige är ett exportberoende land och goda flygförbindelser med omvärlden är nödvändiga. Därför är det oroväckande att återhämtningen i flygresandet nu stannat av efter en tillfällig uppgång under sommaren drivet av ett ökat fritidsresande, fortsätter koncernchefen Jonas Abrahamsson.

Abrahamsson menar att förhindrad smittspridning är prioriterad på Swedavias flygplatser och där har Arlanda redan vidtagit åtgärder.
– Vi ser också smittskyddsåtgärder som skiljer sig åt mellan länder och över tid, vilket försvårar resande även i de fall där det är möjligt eller nödvändigt. Behovet av koordinering och inte minst en internationellt harmoniserad syn på säkert resande är därför av mycket stor vikt för att möjliggöra en framgångsrik återstart av världens ekonomier, berättar Abrahamsson.

Arlanda växer med fler resenärer och nya linjer

Näringsliv Arlandas trafik ökade med fyra procent under 2024 jämfört med 2023: - Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Kraftig expansion av inrikestrafiken på Arlanda

Näringsliv SAS expanderar sin inrikestrafik från Arlanda med start på torsdagen: - Vi är glada att inleda det nya året med att stärka vårt inrikesutbud i Sverige, med Arlanda som bas. Vårt nya partnerskap med BRA kommer att göra det enklare för både inresande och utresande resenärer att välja bland ett brett spektrum av destinationer i Sverige. Vi ser fram emot att ytterligare bidra till ekonomisk tillväxt, och fortsätta spela en nyckelroll i att koppla samman Sverige med världen, säger Anko van der Werff, SAS vd och koncernchef.

Ny direktlinje från Arlanda till Bukarest

Näringsliv Från den 2 mars 2025 lanserar det rumänska flygbolaget AnimaWings en ny direktlinje mellan Arlanda och Bukarest. Linjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, på torsdagar och söndagar, med ett Airbus A220-flygplan som har plats för 137 passagerare, varav 12 i business class.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening