Kontaktcenter topprankas
Kommunens kontaktcenter topprankas i Brilliant Awards.
Sigtuna kommun startade sitt första kontakter 2017, på bara tre år har man gått från rookie till att vara en av de bästa i landet på att ge service till de som kontaktar för hjälp. 2020 hanterade kontaktcentret 132 800 ärendet. Många är alltså nöjda baserat på kundundersökningar som gjort.
– Vi sätter höga mål – att alltid förbättra oss. Vi har mål både på individnivå och som grupp som vi följer upp regelbundet. Eftersom vi har en bedömningsfunktion kan vi se hur invånaren upplever att vi levererat och därefter fundera över vad som kan utvecklas och hur, berättar Anna Segerljung Hägg, en av 15 kommunvägledare på kontaktcenter.
Ärendena som hanteras är bland annat barnomsorg, P-böter, snöröjning, trasig belysning, försörjningsstöd med mera. En del kan till och med ringa för att få hjälp med att boka elektriker eller bara komma in för sällskap eller en pratstund.
De flesta av kommunens invånare som kontaktar Kontaktcenter är glada och trevliga, men inte alla.
– Om någon är upprörd och vill skälla och berätta hur värdelöst något är, tar jag mig tid att lyssna och försöka förstå. Allt går kanske inte att lösa, men mer än hälften är vunnet bara av att lyssna och ta personen på allvar. Men jag som tidigare arbetat inom andra serviceyrken blev faktiskt positivt överraskad när jag började här. Många kanske ringer därför att de behöver hjälp med något som inte fungerar eller vill anmärka på något. Ändå är det väldigt få vresiga samtal, säger Anna Segerljung Hägg