Kommunen har vetorätt om fjärde bana
Sigtuna kommun skulle kunna sätta stopp för en fjärde bana om det anses missgynna kommunen, det rapporterar sajten Flygtorget.
En fjärde bana har ännu inte projekterats men lite lösa planer har dragits upp om eventuell sträckning samt vart bostäder får byggas omkring banan i Sigtuna kommun om projektet blir verklighet. Dock kan Sigtuna kommun ensamt stoppa en fjärde bana även om alla andra instanser skulle vara överens om ett bygge, rapporterar Flygtorget. Anledningen är ett avtal mellan kommunen och dåvarande Luftfartsverket från 1991 om att en fjärde bana måste godkännas av Sigtuna kommuns kommunfullmäktige.
Men Tomas Fjordevik, miljöjurist på Swedavia, är inte orolig för att kommunen ska använda vetorätten mot en fjärde bana:
– Egentligen är det miljöprövningen som styr och där allt avgörs. Om inte värdkommunen, alltså Sigtuna kommun, är positiva till planerna när den görs, försvårar det processen att bygga banan, säger han till Flygtorget.
En fjärde bana kan ta så lång tid som 20 år att färdigställa med alla processer som måste genomföras. 2038 upphör statens avtal med Stockholm om Bromma, tanken är då att flygtrafiken därifrån ska flyttas till Arlanda och att Arlanda ska bli Nordens största flygplats. Det finns redan långtgående planer på att Arlanda ska fördubbla antalet arbetsplatser och att flygtrafiken ska uppgå till mer 30 miljoner resenärer per år.