Kommunalt café utan kassa
Flera läsare har hört av sig och undrat kring varför kommuns café i Valsta Centrum inte använder kassaapparat enligt lagen om kassasystem. Istället registrerar personal all försäljning inne i biblioteket när dagen är slut.
Enligt Skatteverket ska alla som hanterar försäljning i café och restauranger ha ett kassasystem för att registrera handeln. Det ska även kopplas en så kallad svart box till kassaapparaten så att Skatteverkets tjänstemän kan koppla upp sig mot den och se att kassan inte manipuleras. Sedan någon vecka tillbaka har Sigtuna kommun Caféverksamhet i Valsta Centrum, Mimers Café. Men en del läsare har reagerat på att det inte finns en kassaapparat i den utan man får istället handskrivna kvitton och pengarna stoppas direkt ner i ett svart skrin.
”Allt slås in”
Det är dock inte frågan om någon ”svart försäljning” enligt kommunen. All handel slås sedan in i en riktig kassaapparat i det intilliggande biblioteket. Kommunen skriver i mail till märsta.nu att Mimers Café inte behöver ha kassasystem eftersom man inte tror att försäljningen kommer upp i fyra prisbasbelopp under verksamhetsåret (177 200 kr). Momsredovisning ska hanteras korrekt i den kassa som finns inne i biblioteket där alla transaktioner sedan slås in vid dagens slut.
– Detta är en tillfällig lösning. Då invånarna efterfrågat ett café löste kommunen det på det här viset. Vem som kommer att driva det eftersom sommaren är fortfarande oklart, men om caféet kommer att drivas av kommunen permanent, kommer det att bli eget system, skriver Anna Jernberg Carlsson, presskontakt på Sigtuna kommun, i mail till märsta.nu
tips@marsta.nu