Klottrare slår till i Märsta
Klottret av pendeltåg fördubblades under 2018 och en av platserna som det klottras mest på är Märsta.
120 miljoner kronor beräknas sanering av klotter på pendeltåg kosta under 2018, under det gångna året fördubblades antalet sanerade kvadratmeter rapporterar Mitt i Stockholm, den ökade kostnaden var 10 miljoner kronor.
Den mesta skadegörelsen, som klotter rubriceras som, sker på uppställningsplatser som Märsta, Tumba och Upplands-Väsby enligt tidningen. Vid ett flertal tillfällen genom åren har klottrare tagits på bar gärning vid Östra Bangatan, de har sedan dömts i tingsrätten till böter och skadestånd.
När man identifierat en plats som extra utsatt för klotter så flyttas problemet till en annan plats:
– Vakter är det enda som hjälper. Egentligen är det konstigt att uppställningsplatserna inte klassas som skyddsområde. Intrång i sådana har en helt annan straffskala, som kanske skulle få en del att avstå, säger Viktor Granqvist vid MTR till Mitt i Stockholm.
Fler ordningsvakter och ökad kamerabevakning är två åtgärder för att minska skadegörelsen. När det klottrats på ett tåg kan det ta flera timmar att få bort, måste tågen ändå tas i bruk så målar man över klottret tills dess att sanering kan ske, detta för att klottrarnas ”verk” inte ska synas.
– Vi har inte tåg i trafik med synligt klotter. De som klottrar vill att deras verk ska exponeras, och därför döljer vi det, förklarar Viktor Granqvist.
Oktober var den värsta månaden, då stod som mest 22 tåg i kö för klottersanering. Totalt var det ökning med 98 procent i oktober jämfört med året innan.