Foto: Genrebild/Daniel Iskander

Klart för fyrspår mellan Stockholm-Uppsala

Regeringen har fattat beslut om att satsa på utbyggnaden av spåren mellan Stockholm-Uppsala till fyrspår.

Det ska bli ytterligare två spår mellan den viktiga pendlingssträckan Uppsala-Stockholm i framtiden. Regeringen medverkar till en satsning på 10 miljarder kronor, dock saknas ytterligare tre för att realisera projektet.
– Detta är en delseger för oss som kämpat för att fyrspåret ska bli verklighet. Samtidigt krävs förtydligade besked om hur de närmare tre miljarder som saknas ska finansieras och hur flera viktiga kringsatsningar ska komma till. Däribland trimning och plattformsförlängningar likväl som ombyggnad av Märsta station, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Region Stockholm och ordförande i Mälardalsrådet.

Sträckan är den pendlingsintensivaste i hela landet med tiotusentals resenärer varje dag. Knivsta kommun medverkar också i uppgörelsen då man ska bygga station i Alsike och bostäder i anslutning till spåren.
– Fyrspåret kommer att ge en bättre vardag för många och tillgång till fler talanger för näringslivet. Det kommer att stärka förutsättningarna för regional tillväxt och konkurrenskraft. Det är också viktigt för att knyta ihop regionen med en växande marknad i norr, säger Alexandra Hagen, vd White arkitekter.

Sju län medverkar i projektet, inte bara Stockholm och Uppsala. Fyrspåren är viktig för att binda ihop Stockholm-Arlanda-Uppsala med landets norra delar bland annat.

Skyddsrummen i Sigtuna – så ser läget ut

Nyheter Trots ökat intresse för skyddsrum har inga nya byggts i Sverige sedan 2003, och beståndet har minskat något de senaste åren. I Sigtuna finns idag 270 skyddsrum med plats för cirka 37 200 personer, vilket täcker 70 procent av befolkningen – en högre andel än riksgenomsnittet på 64 procent.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening