Idrottsanläggningar kan få sponsrade namn
Midgårdsvallen, Pinbackshallen, Ekillahallen, Ansgarsvallen... Klassiska namn på anläggningar som nu kan gå i graven när det blir möjligt för företag att köpa upp rätt till att namnge anläggningen.
Namnrättigheter för kommunala anläggningar kan säljas till företag och merparten av intäkterna går direkt till de verksamma föreningarna.
– För oss är både näringslivet och föreningslivet oerhört viktigt och vi är måna om att vara en kommun där det märks. Med det här förslaget kan vi bidra till att våra företag får ökad synlighet och möjlighet att stärka sitt varumärke samtidigt som våra föreningar som är verksamma i anläggningen får ekonomiskt stöd, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande.
I Väsby har Renew Arena, gamla Vilundahallen, sålts till ett företag. Kommunen har tagit fram en tänkbar lösning för hur sponsorsamarbete kan se ut.
– En tänkbar fördelning kan vara att 80 procent av sponsorintäkten går direkt till de föreningarna som är mest verksamma i aktuell anläggning. Tio procent avsätts till investeringar i anläggningen som direkt kan kopplas till förbättringar för föreningarna, så som exempelvis uppgradering av ljus och ljud. Resterande tio procent avsätts till andra nödvändiga fastighetsåtgärder, vilket kan innebära en minskad belastning av underhållsbudgeten och en sänkt kostnad för Sigtuna kommun, uppger Pekka Widergren, fritidschef i kommunen.
Samtliga försäljningar och namnförslag ska godkännas av Kultur- och fritidsnämnden. Lokala föreningar har idag möjlighet att disponera reklamyta i hallarna.
– Det här förstärker vår ambition att förbättra stödet till föreningarna efter pandemin och även långsiktigt. Föreningarnas arbete med barn och ungdomar är en mycket viktig del av integrationsarbetet, säger Lars Björling (SfS), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.